Skip To Content

Slik testes nye Mokka-e

En ny Opel må testes med tysk grundighet, og den siste tiden har den nye elektriske SUVen, Mokka-e, blitt satt på tøffe prøver. Det har skjedd både på Opels testsenter, Rodgau-Dudenhofen utenfor Frankfurt, og på islagte sjøer og smale veier langt nord i Sverige.

Fra begynnelsen av februar har Opels eksperter på chassis, drivlinjer, elektronikk og lys brukt den mørke vinteren til å teste nye Opel Mokka-e under tøffe forhold. På testsenteret i Tyskland er det akkurat nå fokus på akustikk, kjøreegenskaper i høy fart og sikkerhetssystemer.

 

- Vi gleder oss til å introdusere andre generasjon Mokka som en helelektrisk SUV. Produksjonen starter på senhøsten og de første kundene får bilene sine i begynnelsen av neste år, sier merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen, Reidar Holtedahl.

 

Nye Opel Mokka er bygget på CMP-plattformen til PSA – noe som gir stor grad av fleksibilitet – både for plass og drivlinjer. Takket være bruk av moderne materialer veier nye Mokka 120 kilo mindre enn forgjengeren, med nesten samme akselavstand og dekkdimensjoner. Takket være at batteriene ligger i gulvet på bilen, har den et lavt tyngdpunkt og svært gode kjøreegenskaper.

 

Selv om testbilene fortsatt er kamuflert, er det ikke noe tvil om at det fortsatt vil være en Mokka, til tross for at den bygger på ny arkitektur.

 

Veiene og underlaget på testsenteret i Tyskland, gjenskaper de tøffe veiforhold som nye Opel Mokka-e kan bli utsatt for rundt i Europa. Opel har brukt dette anlegget gjennom mange tiår og skaffet seg stor ekspertise.

 

De første utgavene av Opel Mokka-e ruller av samlebåndet mot slutten av året – og vil etter planen være på plass hos norske kunder første kvartal neste år.