Skip To Content
FAQ Nettjenester

FAQ Opel Connect

Generelt

Hva er Opel Connect?    

Opel Connect gir deg tilgang til nettbaserte funksjoner og gjør det tryggere å ferdes i trafikken. Smarte teknologisystemer og tilknyttede tjenester er alltid tilgjengelige hvis du trenger hjelp.  Opel Connect gjør det enklere å planlegge kjøreturer og øker komforten på veien. Opel Connect gjør at du kan kjøre smart ved å gi deg trafikk-, kjøre- og ruteinformasjon. Opel Connect gjør at du kan føle deg trygg på veien og få mest mulig ut av hver biltur.

Hvilke tjenester omfatter Opel Connect?              

Opel Connect omfatter nødanrop og veihjelp. Det kommer flere tjenester, blant annet Opel Connect Nav, bilstatus og -informasjon og fjernstyringsfunksjoner. Hvilke tjenester som leveres, avhenger av land og modell. Du finner mer informasjon på opel.no.

 

Hvilke modeller er utstyrt med Opel Connect?      

Opel Connect er tilgjengelig på biler produsert etter 2019. 

 

Er alle tjenestene tilgjengelige i alle modeller?   

Nei. Hvilke tjenester som er tilgjengelige, avhenger av land og modell. Når du har opprettet en konto og logget på Opel Connect Store, kan du legge til bilens understellsnummer og få informasjon om hvilke tjenester som leveres til bilen din.

Kan jeg få Opel Connect i bilen jeg har nå?          

Opel Connect kan ikke ettermonteres, men må monteres i bilen på fabrikken.

 

Komme i gang

Hvordan tar jeg i bruk Opel Connect?                     

Når du kjøper en bil utstyrt med Opel Connect, må du registrere deg og aktivere tjenestene. Når forhandleren har forhåndsregistrert deg, mottar du en e-post fra Opel. Klikk på lenken for å fullføre aktiveringen. Du kan også få tilgang til myOpel via en lenke på https://my.opel.no/ og opprette en konto der. Alternativt kan du opprette en konto i myOpel-appen eller Opel Connect Store https://connect.opel.no/

Må jeg registrere meg for å kunne bruke Opel Connect-tjenestene?           

Med unntak av nødanrop og veihjelp må du registrere deg før du kan bruke nettbaserte tjenester som Opel Connect Nav. Nødanrop og veihjelp er aktivert når du mottar bilen. Vilkår gjelder.

Hvordan får jeg tilgang til kontoen min?                

Når kontoen er opprettet, kan du logge deg på kontoen din fra myOpel-nettportalen, myOpel-appen eller Opel Connect Store.

Jeg har fått ny e-postadresse. Hvordan endrer jeg e-postadresse i kontoen min?          

Du kan endre e-postadresse fra myOpel-nettportalen, myOpel-appen eller Opel Connect Store. Logg deg på kontoen din med den gamle e-postadressen og passordet, gå til Min konto og endre opplysningene. Den nye e-postadressen blir automatisk oppdatert for alle grensesnittene (myOpel-nettportalen, myOpel-appen og Opel Connect Store).

Opel Connect store

Hva er Opel Connect Store?

Opel Connect Store er et eget nettsted for Opels nettbaserte tjenester. Her får du informasjon om tjenester og priser, og du kan administrere nettbaserte tjenester (f.eks. registrere, aktivere og kjøpe). Du kan gå rett til Opel Connect Store eller via myOpel-nettportalen eller myOpel-appen.

Hvordan aktiverer jeg tjenestene mine?           

Når du skal aktivere tjenestene, går du til Opel Connect Store og logger deg på kontoen din. Hvis du ikke har noen konto fra før, kan du opprette en i butikken eller registrere deg på https://my.opel.no/. Her finner du informasjon om hvordan du oppretter en konto, aktiverer og kjøper tjenester: Se userguide her.

Må alle tjenester aktiveres i Opel Connect Store?               

Alle tjenester må aktiveres i Opel Connect Store med to unntak: nødanrop og veihjelp. Disse aktiveres automatisk som standard.

Nødanrop er bare konstruert for å sende informasjon til nødmeldingstjenester i nødssituasjoner. Anrop til veihjelpstjenesten kan bare utløses manuelt. Du bestemmer selv om du vil bruke den eller ikke. Du kan tilpasse personverninnstillingene og bestemme hvilke opplysninger som skal sendes hvis du ringer etter veihjelp.

Kan jeg legge til flere biler i kontoen min i Opel Connect Store?           

Ja, du kan legge til opptil 10 biler i kontoen din. Gå til Min konto og oppgi bilens understellsnummer. Den nye bilen legges automatisk til i kontoen din.

Hvordan sletter jeg kontoen min i Opel Connect Store?     

Hvis du vil slette eller endre opplysningene dine, må du logge deg på Opel Connect Store med e-postadressen og passordet du valgte da du registrerte deg. Du kan slette opplysninger fra profilen din under Min konto. Hvis du vil slette kontoen din og alle opplysningene som er knyttet til den, kan du sende en e-post til privacyrights-opel@mpsa.com. Vær oppmerksom på at hvis du sletter Opel Connect Store-kontoen din, slettes også kontoen din i myOpel-nettportalen og myOpel-appen.

Priser

Hvordan får jeg Opel Connect?      

Opel Connect leveres som ekstrautstyr, eller som standardutstyr i navigasjonssystemer og på elbiler. Du finner mer informasjon i prislisten og i bilkonfiguratoren.

Må jeg betale for Opel Connect-tjenester?      

Du får tilgang til enkelte Opel Connect-tjenester gratis i 10 år og kan kjøpe flere tjenester ved behov. Tjenester som er inkludert og ikke koster noe ekstra, er blant annet nødanrop, veihjelp, bilstatus og -informasjon, fjernstyringstjenester og rute- og kjøreinformasjon. Opel Connect Nav leveres gratis i 3 år. En av tjenestene som leveres mot betaling, er trafikksikkerhetsvarsler (ikke tilgjengelig i Tyskland og Sveits).

Hvordan kjøper jeg tjenester?           

Du kan kjøpe tjenester i Opel Connect Store. Logg deg på med brukernavn og passord. Hvis du ikke har lagt til bilen i profilen din, må du oppgi bilens understellsnummer for å legge den til. Du ser alle tjenestene som tilbys til bilen din, og du kan aktivere og kjøpe tjenester. Når du skal betale for en tjeneste, blir du bedt om å oppgi kredittkortopplysninger. Tjenesten legges til i profilen din når kjøpet er fullført.

Personvern

Hvem deler Opel Connect personopplysningene mine med, og til hvilke formål?     

Opel Connect gir videre personopplysningene dine til formålene og mottakerne som er oppført i personvernerklæringen.

Sender bilen posisjonsdata?           

Posisjonen din er nødvendig for at vi skal kunne levere tjenestene til deg. Du kan når som helst skjule posisjonen din eller blokkere sending av opplysninger (bortsett fra nødanrop) ved å endre personverninnstillingene. Hvis du ombestemmer deg, kan du endre personverninnstillingene igjen og gjøre informasjon om posisjonen din tilgjengelig for Opel Connect-tjenester. Innstillingene dine overstyres bare i nødssituasjoner. Det gjøres av hensyn til din egen sikkerhet.

Hvilke personopplysninger samles inn?              

Når du skal registrere deg, må du oppgi navn og e-postadresse, og du må opprette et passord. Du aktiverer tjenesten ved å oppgi bilens understellsnummer. Når forhandleren forhåndsregistrerer deg, registreres også adressen din og telefonnummeret ditt.

 

Kan jeg bestemme hvilke opplysninger som samles inn?      
Du må oppgi navn, e-postadresse, passord og bilens understellsnummer for å kunne opprette en konto og aktivere de nettbaserte tjenestene. Du trenger ingen konto for å kunne bruke nødanrop og veihjelp. Du får tilgang til disse tjenestene etter at du har signert dokumentene ved kjøp av bilen.

Hvordan endrer jeg personverninnstillingene?                     

Hvis bilen ikke har navigasjonssystem, kan du endre personverninnstillingene i bilen ved å trykke kort på den svarte serviceknappen og SOS-knappen samtidig. I de fleste modeller med navigasjonssystem kan du endre personverninnstillingene i innstillingsmenyen. Unntakene er Crossland X og Grandland X med forbrenningsmotor og uten aktivert Opel Connect Nav.  I disse modellene kan ikke personverninnstillingene endres i tjenestemenyen. Du må trykke på den svarte serviceknappen og SOS-knappen samtidig.

Nødanrop

Hvordan utløses nødanrop automatisk?           

Nødanrop utløses automatisk hvis bilen utsettes for en ulykke. Når kollisjonsputene eller beltestrammerne utløses, opprettes umiddelbart en taleforbindelse til nødsentralen.

Kan jeg utløse et nødanrop manuelt?                 

Du kan også utløse nødanrop ved å holde den røde SOS-knappen inne lenge. Du kan utløse nødanrop hvis du utsettes for en ulykke eller hvis du er vitne til en ulykke.

Hvem kontaktes når nødanrop utløses?             

Nødanropet sendes alltid til nærmeste nødsentral. De kontakter nødvendige redningstjenester.

Hvilke opplysninger sendes fra bilen min?

Når et nødanrop utløses, sendes et datasett som er definert av et europeisk standardiseringsorgan. Dette datasettet omfatter opplysninger om den nøyaktige posisjonen til ulykkesstedet, om anropet er utløst automatisk eller manuelt, bilens understellsnummer, bilmodell, motortype, et tidsstempel og kjøreretningen. Dette er viktig, spesielt på motorveier med midtrekkverk.

 

Hvordan brukes opplysningene som sendes fra bilen?        

Opplysningene brukes av redningstjenester eller veihjelpstjenester for å gi deg så god og rask hjelp som mulig.

I hvilke nødssituasjoner kan jeg trykke på SOS-knappen? 

Du kan bruke nødanropstjenesten i enhver nødssituasjon når du er ute på veien. Hvis du skulle bli utsatt for en ulykke, får et illebefinnende eller er vitne til en ulykke, kan du tilkalle hjelp ved å holde den røde SOS-knappen inne i minst to sekunder. Da opprettes det automatisk en forbindelse til den lokale nødsentralen.

 

Hva hvis jeg trykker på SOS-knappen av vanvare?             

Det kan skje. Det er ikke noe problem. Hvis du trykker på knappen uten at du trenger hjelp, kan du trykke på den en gang til med det samme for å avslutte nødanropet. Hvis forbindelsen er opprettet, kan du bare fortelle medarbeideren hos nødsentralen at du har trykket på knappen ved en feiltakelse.

Hva skjer hvis jeg ikke kan snakke med personen hos nødsentralen eller denne personen ikke forstår meg?                   

Nødanropet sendes til nærmeste nødsentral. Personen du får kontakt med, snakker det lokale språket. Hvis ingen av personene i bilen kan snakke, for eksempel på grunn av skader, eller ikke blir forstått, sendes relevante opplysninger, og hjelpemannskapene sendes til bilens posisjon. Hvis kontaktpersonen ikke snakker ditt språk, kan du prøve å snakke engelsk.

Vil nødanrop alltid være mulig?     

Nødanrops- og veihjelpstjenesten er avhengig av trådløse kommunikasjonsnettverk og satellittposisjonssystemer. I enkelte avsidesliggende områder kan det skje at nødanrops- eller veihjelpstjenesten ikke har signal og derfor ikke vil fungere.

Må jeg koble til en mobiltelefon for å bruke nødanropstjenesten eller kjøpe et ekstra SIM-kort?                

Nei. Bilen er utstyrt med et SIM-kort for nødanrops- og veihjelpstjenesten. Det er ikke nødvendig å koble til en mobiltelefon.

Virker nødanropstjenesten når bilen er parkert og tenningen er slått av?              

Du kan utløse et nødanrop ved å trykke på den røde SOS-knappen i bilen eller tilkalle veihjelp ved å trykke på den svarte serviceknappen. Dette er også mulig når tenningen er slått av.

Nødanrop utløses automatisk hvis kollisjonsputene og beltestrammerne utløses. Automatisk nødanrop kan bare utløses når tenningen er på.

Kan jeg bruke den røde SOS-knappen til andre ting, for eksempel hvis jeg trenger råd eller informasjon?                     

Nei. Knappen er bare ment for nødssituasjoner som ulykker, medisinske nødssituasjoner eller situasjoner der liv står i fare. Bruk av knappen til andre formål regnes som misbruk og kan bli straffeforfulgt.

Veihjelp

Hvordan fungerer veihjelpstjenesten?               

Når du holder den svarte serviceknappen (ved siden av den røde SOS-knappen) inne i minst to sekunder, opprettes det en forbindelse til en vaktsentral i landet der bilen ble førstegangsregistrert (hjemlandet). Hvis du trenger veihjelp utenfor hjemlandet ditt, vil vaktsentralen i hjemlandet ditt organisere hjelp i samarbeid med vaktsentralen i landet du er i.

Hvilke opplysninger sendes fra bilen min?

Når et nødanrop utløses, sendes et datasett som er definert av et europeisk standardiseringsorgan. Dette datasettet omfatter opplysninger om den nøyaktige posisjonen til ulykkesstedet, bilens understellsnummer, bilmodell, motortype, et tidsstempel og kjøreretningen. Dette er viktig, spesielt på motorveier med midtrekkverk.

Ved bruk av veihjelpstjenesten sendes også tilleggsopplysninger om bilen som er viktige for at hjelpemannskapene skal kunne gi deg så god og rask hjelp som mulig.

Kan jeg bestemme hvilke opplysninger som skal sendes fra bilen?         

Du kan endre personverninnstillingene i bilen. Avhengig av infotainmentsystemet i bilen kan du blokkere sending av informasjon om den geografiske posisjonen eller hele datasettet for veihjelpstjenesten.

 

I hvilke situasjoner kan jeg trykke på den svarte serviceknappen?      

Du kan bruke veihjelpstjenesten ved feil på bilen som skyldes feil på mekaniske deler eller elektrisk utstyr.  Dette gjelder også ulykkesrelaterte skader, tomt batteri og ødelagte nøkler.

Kan jeg bruke den svarte serviceknappen til noe annet enn veihjelp? 

Du kan bare bruke den svarte serviceknappen hvis det er en feil på bilen og du ikke kan kjøre videre. Ingen andre tjenester vil være tilgjengelige via veihjelpstjenesten.

Vil anrop til veihjelpstjenesten alltid være mulig?               

Nødanrops- og veihjelpstjenesten er avhengig av trådløse kommunikasjonsnettverk og satellittposisjonssystemer. I enkelte avsidesliggende områder kan det skje at nødanrops- eller veihjelpstjenesten ikke har signal og derfor ikke vil fungere.

Må jeg koble til en mobiltelefon for å bruke veihjelpstjenesten eller kjøpe et ekstra SIM-kort?                    

Nei. Bilen er utstyrt med et SIM-kort for nødanrops- og veihjelpstjenesten. Det er ikke nødvendig å koble til en mobiltelefon.

Hvem betaler for veihjelpen?          

Hvis bilen er dekket av Opels veihjelpstjeneste (innenfor dekningsperioden og vilkårene), sendes hjelpemannskaper til stedet uten ekstra kostnader for deg. Du finner informasjon om tjenestene som følger med bilen, i serviceheftet. Hvis bilen din ikke er dekket av Opels veihjelpstjeneste (utenfor dekningsperioden eller vilkårene), kan det hende du må betale for veihjelpen.

Anropet til vaktsentralen er alltid gratis.

MyOpel-appen

Hvilke mobile enheter kan myOpel-appen brukes på?         

myOpel-appen kan brukes på Android- og iOS-enheter.

Hvordan laster jeg ned og installerer myOpel-appen?       

myOpel-appen kan lastes ned fra Google Play Store og Apple App Store.

Hvilke opplysninger om bilen min vises i myOpel-appen?   

Når mobiltelefonen har forbindelse med bilen via Bluetooth og myOpel-appen er lastet ned, kan du se informasjon om kjørelengde, drivstoffnivå og gjennomsnittlig drivstofforbruk. Du får også en påminnelse om når bilen skal på service neste gang, og du får et varsel hvis det blir oppdaget et teknisk problem med bilen din.

Hvilke opplysninger om kjøreturene mine vises i myOpel-appen?          

myOpel-appen gir deg informasjon om blant annet avreise- og ankomsttid, hvor lenge og hvor langt du kjørte, gjennomsnittsfart, gjennomsnittlig drivstofforbruk, bilens siste posisjon og den geografiske posisjonen til adressen du kjørte fra og adressen du kjørte til. Appen inneholder i tillegg en funksjon som viser deg veien til stedet der bilen er parkert, og en funksjon som viser deg veien til fots frem til målet etter at du har parkert bilen.

 

Bilstatus og -informasjon

Hva er fordelen med tjenesten Bilstatus og -informasjon? 

Bilstatus og -informasjon overvåker de viktigste systemene i bilen og gir grunnleggende informasjon via myOpel-appen på den tilkoblede smarttelefonen. Når tjenesten er aktivert via Opel Connect Store, sendes en diagnoserapport til din valgte forhandler. Det gjør det mulig å oppdage problemer på et tidlig tidspunkt og forebygge feil. Tjenesten overvåker også kilometerstand og serviceintervaller og sender deg en påminnelse via myOpel-appen når det er tid for service på bilen.

Kilometerstanden og drivstoffnivået som vises, stemmer ikke. Hvorfor?                  

Bilen sender automatisk informasjonen til myOpel-appen på smarttelefonen til personen som er i bilen. Hvis du deler bilen med andre, er det alltid myOpel-appen på smarttelefonen til den som sist kjørte bilen, som viser den nyeste informasjonen.

Hvorfor ble jeg ikke kontaktet av Opel-forhandleren eller informert via myOpel-appen da jeg fikk et varsel i bilen? 

For at et varsel skal bli overført til din valgte Opel-forhandler eller til myOpel-appen, må følgende betingelser være oppfylt:

  • Du har aktivert avtalen for Bilstatus og -informasjon.
  • Du har valgt en forhandler i myOpel-kontoen din (bare nødvendig for sending av informasjon til forhandleren).
  • Personvernmodus i bilen er slått av, slik at det er mulig å dele data.
  • Bilen har kjørt i minst 5 minutter etter at varselet ble utløst, slik at det sendes et bevegelsessignal.

OBS: Ikke alle varsler sendes.

Kan en Opel-forhandler se varslene i bilen min?                    

Nei, det er bare forhandleren du har valgt i myOpel-kontoen din, som får varslene. I tillegg ser du varslene i appen.

Hvis du ikke har valgt forhandler i myOpel-kontoen din, vil den relevante tekniske informasjonen bli sendt til forhandleren som er oppgitt i kontrakten du signerte da du kjøpte bilen og/eller Opel Connect-tjenester.  

Hvordan finner jeg ut om problemet er løst, slik at varselet ikke er relevant lenger?

Hvis et varsel lukkes, forsvinner det fra dashbordet, fra myOpel-appen og hos din valgte forhandler.

Hvordan informerer Bilstatus og -informasjon meg om varselet i bilen?                   

Den teknisk relevante informasjonen vises i sanntid (diagnosevarsler) eller neste dag (servicevarsler) i myOpel-appen under ""Service"". Du må laste ned og installere myOpel-appen for å se den tekniske informasjonen.

Den teknisk relevante informasjonen sendes til Opel-forhandleren du har valgt i myOpel-kontoen din.

Hvis du ikke har valgt forhandler i myOpel-kontoen din, vil den relevante tekniske informasjonen bli sendt til forhandleren som er oppgitt i kontrakten du signerte da du kjøpte bilen og/eller Opel Connect-tjenester.   Forhandleren vil kontakte deg og tilby nødvendig service.

Må jeg opprette en myOpel-konto for å bruke Bilstatus og -informasjon?

Du må ha en aktiv Opel Connect-konto for å kunne abonnere på og bruke Bilstatus og -informasjon.

Når du oppretter en Opel Connect-konto, kan du også bruke de to andre plattformene: myOpel-nettportalen og myOpel-appen. Du logger deg på med samme brukernavn og passord.

myOpel-nettportalen og/eller -appen har også andre fordeler når du bruker Bilstatus og -informasjon:

– Hvis du velger en forhandler i myOpel-kontoen din, tillater du at denne forhandleren mottar relevant teknisk informasjon som sendes fra bilen din, og at de kan kontakte deg for å tilby service.

– Du finner mer informasjon om varselet i myOpel-nettportalen og/eller -appen under "Service".

Hvorfor må jeg oppgi telefonnummeret mitt i Opel Connect Store når jeg kjøper et abonnement på Bilstatus og -informasjon?  

Telefonnummeret er nødvendig for at din valgte forhandler skal kunne gi deg best mulig hjelp hvis et varsel utløses.

 

Rute- og kjøreinformasjon

Visningen av bilens posisjon er feil. Hvorfor?  

Bilen sender automatisk informasjonen til myOpel-appen på smarttelefonen til personen som er i bilen. Hvis du deler bilen med andre, er det alltid myOpel-appen på smarttelefonen til den som sist kjørte bilen, som viser den nyeste informasjonen.

Kan appen vise meg hvor bilen min står parkert?                 

Ja. myOpel-appen kan vise deg veien til stedet der bilen er parkert, og har også en funksjon som viser deg veien til fots frem til målet etter at du har parkert bilen, for eksempel hvis målet ligger i en fotgjengersone. 

 

Live navigation plus

Hvilke tjenester omfatter Live Navigation Plus?
Den nettbaserte tjenesten Live Navigation Plus omfatter nettbaserte trafikkoppdateringer, drivstoffpriser, parkeringsinformasjon, nettbasert søk etter interessepunkter, trafikksikkerhetsvarsler og informasjon om været. For elbiler er ladestasjoner også inkludert i interessepunktene.

Hvor lenge har jeg tilgang til tjenestene i navigasjonssystemet mitt?

Du har gratis tilgang til tjenestene de tre første årene. Etter dette kan du fornye abonnementet i Opel Connect Store. Tjenestene er avhengige av trådløse kommunikasjonsnettverk og GPS. Ikke alle tjenester er tilgjengelige på alle steder eller i alle biler til enhver tid. Det kan være dårlig dekning på avsidesliggende steder eller i for eksempel garasjer eller tunneler. Tjenestene er begrenset av faktorer som er utenfor vår kontroll. Kontakt oss hvis du vil si opp tjenestene, eller hvis du planlegger å selge eller skrote bilen.

Hvor får jeg tak i kartoppdateringer for Navi 5.0 IntelliLink (Crossland X, Grandland X) og Multimedia Navi Pro (Combo, Vivaro, Zafira Life, den nye Corsa)?

Du kan laste ned kartoppdateringer fra myOpel-kundeportalen eller henvende deg til en Opel-forhandler. Merk: Kartoppdateringer for Crossland X, Grandland X og Combo er foreløpig gratis. Det kommer en ny oppdatering hvert kvartal. Forhandleren kan ta betalt for installering.

Hva er fordelen med tjenesten Nettbaserte trafikkoppdateringer?

Nettbaserte trafikkoppdateringer gir deg oppdatert og pålitelig trafikkinformasjon. Trafikkinformasjonen forbedrer ruteplanleggingen, særlig for lengre turer, og gir mer presis beregning av ankomsttid. Over 500 millioner tilkoblede enheter og over 5 milliarder trafikkmålinger per dag gir høy nøyaktighet. Du får varsler om sikkerhetsrelaterte hendelser, og kartet viser bare trafikkinformasjon for veiene som er relevante for ruten du kjører. Trafikkoversikten på høyre side gir oversiktlig informasjon om alle hendelser på ruten, forsinkelser og estimert ankomsttid.

 

Hva betyr fargekodingen av veiene? Hva annet enn trafikkinformasjon vises på kartet?

Trafikkflyten vises på kartet i navigasjonssystemet. Veiene er fargekodet fra gult til mørkerødt. Jo mørkere farge, jo mer trafikk er det på veien. Du kan også få informasjon om for eksempel stengte veier eller veiarbeid.

For hvilke veier vises nettbaserte trafikkoppdateringer?

Tjenesten Nettbaserte trafikkoppdateringer dekker store deler av veinettet. Det vises bare informasjon for veiene som er relevante for ruten du kjører.

Hvor ofte oppdateres trafikkinformasjonen?

Den oppdateres omtrent annethvert minutt.

Tas det automatisk hensyn til trafikkinformasjonen i beregningen av ruter?

Ja, det tas hensyn til trafikksituasjonen når ruten og ankomsttiden skal beregnes. Du må godkjenne en eventuell endring av ruten.

Tar navigasjonssystemet hensyn til været i beregningen av ruten?             

Nei. Værmeldingen tas ikke med når ruten eller ankomsttiden beregnes.

Hva slags informasjon gir tjenesten Værmelding?

Værinformasjonstjenesten gir informasjon om været langs ruten, på reisemålet eller på valgte steder, inkludert en temperaturprognose.  Værforholdene kan vises som ikoner, avhengig av zoomnivået. Det er mulig å få langtidsvarsel for en bestemt by.

Hva er fordelen med tjenesten Parkeringsinformasjon?

Tjenesten Parkeringsinformasjon gir deg oppdatert informasjon om parkeringsmuligheter på parkeringsplasser og i parkeringshus. For en rekke parkeringshus får du også informasjon om antall ledige plasser. Tilleggsinformasjon som åpningstider, priser, betalingsmåter og eventuelle restriksjoner gjør det enkelt å finne den beste plassen i nærheten av bilen, på ruten eller på reisemålet. Vi gjør vårt beste for å gi deg oppdatert informasjon, men i noen tilfeller kan det oppstå forsinkelser på grunn av faktorer som er utenfor vår kontroll.

Hvor ofte oppdateres parkeringsinformasjonen?

Den oppdateres omtrent annethvert minutt.

Hvordan starter jeg navigasjonssystemet for å finne en ledig parkeringsplass?

Du kan enkelt velge et bestemt parkeringshus som mål i navigasjonssystemet ved å klikke én gang på navigasjonssymbolet. Parkeringsinformasjon er bare tilgjengelig for parkeringshus som er en del av systemet.

Hva slags informasjon gir tjenesten Drivstoffpriser?

Tjenesten Drivstoffpriser gir deg oppdatert informasjon om drivstoffpriser. Det gjør det enkelt å velge den nærmeste og billigste bensinstasjonen. Drivstoffpriser er bare tilgjengelig for bensinstasjoner som er en del av systemet.

Hvor ofte oppdateres drivstoffprisene?

I likhet med de nettbaserte trafikkoppdateringene oppdateres drivstoffprisene ca. annethvert minutt.

Kan jeg få informasjon om alle typer drivstoff?

Du kan få informasjon om alle drivstofftyper en bensinstasjon tilbyr. Du kan stille inn hvilket drivstoff bilen bruker, slik at relevante drivstoffpriser vises på kartet.

 

For elbiler:

Hvilken informasjon viser tjenesten for ladestasjoner?

Hvis du har elbil, viser navigasjonssystemet ladestasjoner i nærheten i stedet for bensinstasjoner. Dersom ladestasjonene har støtte for dette rapporteringssystemet, kan du også vise tilleggsinformasjon om blant annet tilgjengelighet, ledige plasser for hver kontakttype og adresse og telefonnummer til ladestasjonen. Du velger stasjon ved å klikke på symbolet på kartet. Informasjonen oppdateres omtrent annethvert minutt.

Hvordan starter jeg navigasjonen til neste bensin- eller ladestasjon?
Du kan enkelt velge en bensinstasjon som mål i navigasjonssystemet ved å klikke én gang på navigasjonssymbolet.

Hva er nettbasert søk etter interessepunkter?

Det nettbaserte søket gjør det enkelt å søke etter navnet på et bestemt interessepunkt eller interessepunkter i en bestemt kategori. Det er enkelt å legge inn interessepunktet som mål i navigasjonssystemet.

Hva slags informasjon gir tjenesten Nettbasert søk etter interessepunkter?

Tjenesten gir deg nyttig og oppdatert informasjon om det valgte interessepunktet, blant annet telefonnummer, adresse, åpningstider og en kort beskrivelse (forutsatt at informasjonen er tilgjengelig). Du kan også lagre interessepunktet i adresselisten.

Hva er fordelen med tjenesten Trafikksikkerhetsvarsler?

Tjenesten Trafikksikkerhetsvarsler gir deg tilgang til faresonevarsler og fotoboksvarsler i samsvar med lovgivningen i landene der tjenesten tilbys.

Er tjenesten Trafikksikkerhetsvarsler tilgjengelig i alle europeiske land?

Tjenesten er tilgjengelig i de fleste europeiske land. Av juridiske årsaker er den ikke tilgjengelig i Tyskland og Sveits. Når tjenesten av juridiske årsaker ikke er tilgjengelig i et bestemt land, er vi ikke ansvarlige for manglende tjenestetilgjengelighet i dette landet.

Hva slags informasjon gir tjenesten Trafikksikkerhetsvarsler?

Du får både et visuelt varsel og et lydvarsel om faresoner der det anbefales å senke farten, og om fartskontroller. Tjenesten krever et bestemt abonnement og er avhengig av registreringslandet. Av juridiske årsaker er tjenesten ikke tilgjengelig i alle land i Europa.

Jeg har oppdaget en ny faresone/fotoboks på ruten min som ikke vises i navigasjonssystemet. Hvordan melder jeg fra om denne nye faresonen/fotoboksen?

Du kan enkelt melde fra om den nye faresonen/fotoboksen ved å trykke på knappen for stemmestyring.