Opel viser elektrisk rallybil i frankfurt
Opel er den første bilprodusenten som leverer en elektrisk rallybil til sine motorsportkunder. Rallybilen er basert på nye Opel Corsa-e, som ruller ut på norske veier allerede til våren
Den elektriske rallybilen vises, sammen nye Corsa-e, Grandland X som ladbar hybrid og en oppgradert Astra, for første gang på den store bilutstillingen i Frankfurt andre uken i september.
Nye Corsa-e Rally er selvsagt optimalisert for tøffe spesialstrekker, men drivlinjen er det samme som i gateversjonen.
136 hestekrefter og et dreiemoment på 260 Newtonmeter gjør at den passer perfekt til å fylle plassen etter rallyversjonen av Opel ADAM. En bil som som har gitt over 100 unge rallyførere fra 18 land en mulighet til å starte sin motorsportkarriere.
Opel satser på motorsport
Sammen med den tyske bilorganisasjonen ADAC starter Opel opp den første elektriske merkeserien allerede neste sommer.
Utviklingen av Opel Corsa-e Rally fortsetter nå med ekspressfart i Rüsselsheim, og planen er å ha 15 biler klare til serien starter.
Opel har en sterk rallyhistorie, både her hjemme i Norge og internasjonalt. Høyest henger nok fortsatt VM-seieren til Walter Röhrl og Christian Geistdörfer i sin legendariske Opel Ascona 400.
- Nye Opel Corsa gjør inngangen til en elbil enklere for folk flest. Ved å bruke en elektrisk produksjonsbil som basis, blir vi nå den første bilprodusenten som leverer en elektrisk rallybil, sier Opel-sjef Michael Lohscheller.
Under 50.000 Euro ferdig rigget
Prisen for en ferdig rigget elektrisk rallybil blir godt under 50.000 Euro. Dermed vil ADAC Opel e-Rally Cup bli en god startrampe for en rallykarriere. Løpene vi i hovedsak gå sammen med det tyske rallymesterskapet.
Opel og ADAC har også sitt eget rallyakademi, noe som gir de beste førerne en mulighet til å klatre oppover i klassene. Etter at Opel ble en del av Groupe PSA, åpner det for å gå via Corsa R2 og over til søstermerkene Peugeot og Citroën som har både R5 og WRC-biler i porteføljen.
Tekniske data Opel Corsa-e:
Dimensjoner: 406/177/144 cm (L/B/H)
Akselavstand: 254 cm
Vekt: ca. 1400 kg
Drivlinje: Synkron elektromotor på 100 kW (136 hk) og et moment på 260 Nm – forhjulsdrift med Torsen differensial.
Batteri: Lithium-ion, 50 kWh
Bremser: Spesialutviklede for regenerering av energi. Firestemplers calipere med ventilerte 232x28 mm skiver foran og 264x12 mm bak.