Opel GT X Experimental viser elektrisk fremtid.

Opel GT X Experimental: Kompakt, elektrisk og selvkjørende

Med en helelektrisk kompakt-SUV på drøyt fire meter viser Opel frem designlinjene som vil prege merket de neste årene.

 

Samtidig som Opel nå integreres inn i Groupe PSA, blir det som har preget 120 år med tysk utvikling og bilproduksjon enda tydeligere. Opel skal fortsatt gjøre ny relevant teknologi tilgjengelig for alle, de siste årene særlig vist gjennom sin satsing på lys, tilkoblingsmuligheter og sikkerhetssystemer.

 

KOMPAKT, ELEKTRISK OG SELVKJØRENDE: Det er ikke tilfeldig at Opel har valgt å vise fremtiden i form av en kompakt SUV som er 406 cm lang, 183 cm bred og har en akselavstand på 262,5 cm. Dette er en type biler som er svært populær i markedet, men for at de fortsatt skal kunne være bærekraftige må de også bli smartere og mer effektive.

Opel GT X Experimental er bygd på en lettvektsplattform med et mindre fotavtrykk, blant annet være takket være 17-tommers hjul som er designet slik at de ser langt større ut enn de faktisk er.

I tråd med hva Opel har lovet gjennom sin utviklingsplan PACE, der alle modeller skal ha elektriske drivlinjer innen 2024, er også GT X Experimental en helelektrisk bil. Den er utstyrt med neste generasjon litium-ion-batterier på 50 kWt. 

Bilen er også selvkjørende på nivå 3, noe som innebærer at den løser alle oppgaver knyttet til kjøring, men der fører må være forberedt på å gripe inn om det er nødvendig.

 

DETOX: Til tross for at GT X Experimental omfavner fremtidens teknologi, er det pakket inn i tøff enkelhet. Designsjef Mark Adams kaller det for en visuell detox, der de har gått igjennom hele oppbyggingen av bilen og fjernet alt som ikke er nødvendig.

Til tross for dette er det ikke vanskelig å se at linjene går bakover til GT-konseptet fra 2016, Monza-konseptet fra 2013 og ikke minst den den spektakulære Experimental GT fra 1965.

Silhuetten gir inntrykket av en coupe, men det er brukerne som er i sentrum takket være rikelig med plass og enkel inn og utstigning, ikke minst mye takket være bakdørene som kan åpnes 90-grader. Utstrakt bruk av glass bidrar også til økt romfølelse inne i bilen.

Designerne har også redusert antallet åpninger i karosseriet, ved å kombinere åpningene mellom panser, dører og bakluke.

 

OPEL COMPASS: GT X Experimental viser for første gang «Opel Compass» som vil prege fremtidens modeller både foran og bak. Det organiserer alle designelementer langs to akser som bindes sammen i blitsen. Det kjente symbolet blir enda tydeligere der den vertikale linjen strekker seg over panseret og gjennom logoen, mens den horisontale linjen bæres av den etter hvert så kjente vingen i kjørelyset. Bak kommer den vertikale linjen helt fra antennefinnen på taket.

Logoen i fronten brukes også ved hjelp av LED-lys til å vise ting som ladestatus og kjøremodus, samtidig skjuler den alle kameraer og sensorer som brukes til å styre de selvkjørende funksjonene.

 

HISTORE OG FREMTID: Navnet X Experimental trekker linjene tilbake til den første konseptbilen som noen gang ble produsert av en europeisk bilprodusent: Experimental GT fra 1965 - en sportsbil for alle.

I 2018 viser bokstaven X til en nær fremtid der 40 prosent av alle Opels modeller som blir solgt i 2021 vil være en SUV.

 

HØYOPPLØSTE BILDER OG VIDEO FINNER DU HER