OPEL INSIGNIA: GSi er tilbake

Åtte år etter at GSi-navnet forsvant er det tilbake. Et alternativ for den som ønsker sportslige egenskaper i en praktisk innpakning. Denne høsten kommer Insignia GSi til Norge, med et utseende og utstyrsnivå som understreker hvor mye sportslighet som bor i denne bilen. Ekstrautstyrslisten er meget kort mens lista over standardutstyr er svært lang. Insignia GSi Grand Sport koster fra 759.900, mens påslaget for Sports Tourer er beskjedne 10.000.

I eksteriøret skiller Insignia GSi seg fra sine søsken, med store luftinntak foran og en helt ny bakre støtfanger som henter inspirasjon fra tidligere sportslige Opel-modeller. For Grand Sport er det også hentet frem en helt ny bakspoiler. Som standard er alt av chrome byttet ut med pianosort.

 

LAVERE OG MER LEKEN: Insignia GSi er ytterligere 10 millimeter lavere enn de andre Insignia-variantene. Standardutstyret inkluderer FlexRide, som tilpasser dempere og styring i forhold til kjørestil og underlag på brøkdelen av et sekund. Stoppegenskapene besørges av bremser fra Brembo med 345 mm skiver og 4-stempler calipere. Insignia GSi kommer på sportslige 20-tommers felger – bekledd med Michelin Pilot Sport 4S-dekk.

Det adaptive chassiset, FlexRide, sørger i tillegg til demping også for styre gassrespons og girskift. I dagens Insignia kan føreren velge mellom tre innstillinger, Standard, Tour og Sport. GSi-utgaven har i tillegg en innstilling som kalles Competition – tilpasset sportslig kjøring.

 

MOMENT OG KRAFT: Insignia GSi kommer til Norge denne høsten, og under panseret finner du en BiTurbo diesel med 210 hester og hele 480 Nm med dreiemoment fra 1500 omdreininger. Denne motoren ble introdusert tidligere i år og er tilpasset de nye utslippskravene i Euro 6.2 og klasset etter den nye målemetoden WLTP.

Motoren er kombinert med en åttetrinns girkasse og drift på alle fire hjul via den geniale Twinster-differensialen, som med sine to clutcher sørger for at kreftene kommer til de hjulene som til enhver tid har best grep.

Bak rattet i Insignia GSi finner du deg selv plassert i Opels helt nyutviklede sportsseter.  Disse setene får du bare i GSi-varianten – og i tillegg for å gi deg perfekt sidestøtte – er de også utstyrt med både massasje og ventilasjon.

Det sportslige understrekes av et skinntrukket sportsratt med flat bunn og aluminiumspedaler.

 

HISTORISK SPORTSLIGHET: Gjennom over 20 år var GSi-emblemet varemerket for sportslige biler for folk flest. Det hele startet i 1984 da Opel valgte å la den mest sporty utgaven av det som har blitt et 80-tallsikon, Manta B, skiftet benevnelse fra GT/E til GSi – initialene for Grand Sport Injection.

Med sine 110 hestekrefter langet den ut fra 0 – 100 på ti sekunder. Innvendig kunne den heldige eier synke ned i seter fra Recaro, mens den på utsiden prydet seg med 16-tommers lettmetallfelger og et ganske så stilig spoilerkit.

Like legendarisk var nok Kadett E, som også fikk en solid sportslig behandling – etter hvert også under panseret. 1988-versjonen av Kadett GSi var med en 16-ventilers toliter på 150 hester, noe av det tøffeste du kunne ikle deg. De digitale instrumentene sørget for å vise at sprinten fra stillestående til 100 gikk unna på åtte sekunder – med en toppfart på 217 kilometer i timen.

Sist ut var minstemann Corsa GSi – som i 2010 ble levert med 150 hestekrefter. Så var det slutt – helt frem til 2018 – når Insignia plukker opp GSi-betegnelsen igjen.

Tillbaka till alla nyheter