Skip To Content

Ny forretningsmodell for Opel i norge

I tråd med strategiplanen PACE! fortsetter Opel å utvikle sin forretningsstrategi i utvalgte markeder for å oppnå mer fleksibilitet og bedre effektivitet. Som et steg på veien mot økt vekst, vil importen av Opel til Norge i fremtiden skje gjennom Bertel O. Steen.

Avtalen om overtagelsen er signert, og innebærer at Bertel O. Steen AS overtar hele Opel Norge AS med alle ansatte. Overtagelsen, som må godkjennes av norske konkurransemyndigheter, forventes å skje i løpet av andre halvår 2018.

- Vår nye partner, Bertel O. Steen AS, har en svært sterk posisjon i Norge. Det gjør oss svært optimistiske når det kommer til å lykkes enda bedre enn med dagens organisering. Endringen gjør det også mulig å bedre effektiviteten og redusere kostnadene, sier Xavier Duchemin, leder for salg, servicemarked og markedsføring i Opel/Vauxhall.

Bertel O. Steen-konsernet er importør for Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, smart®, Fuso og Setra til Norge. De er også en viktig aktør innenfor forhandlerdrift, finansiering, verksteddrift og eiendom. Selskapet har en markedsandel på nærmere 20 prosent og en omsetning på 16,7 milliarder kroner i 2017. Konsernet har 2500 ansatte med hovedkvarter på Lørenskog.

Opel solgte nesten 5000 biler i 2017 og hadde en omsetning på 1,1 milliarder kroner. Målet er å øke salget betydelig de neste årene med ny forretningsmodell på plass.