Opel Experimental klar for IAA
Med sin nye konseptbil, viser Opel hvordan fremtiden til merket vil utvikle seg de kommende årene. Den elektriske crossoveren vises for første gang på bilutstillingen i Munchen i begynnelsen av september, og viser det tyske merkets visjoner for bærekraftig individuell mobilitet.
- Opel Experimental er første innblikk i kommende modeller og teknologier, av fremtidig design, ja til og med en ny æra og merkets fremtid, sier Opel-sjef Florian Huettl.
Opel Experimental representerer også neste trinn i utviklingen av den kritikerroste designfilosofien "Bold and Pure", som først ble vist med GT X Experimental. Den nye konseptbilen tydeliggjør også Opels posisjon innenfor Stellantis.
- Vår nye Opel Experimental gir en mer ekstrem tolkning av vår dristige og rene designfilosofi. Den gir form til vår visjon om fremtiden. Mange av elementene i designet og tankesettet bak det vil være synlige i fremtidige modeller. Det ytre designet gir best mulig aerodynamisk ytelse i kombinasjon med en imponerende silhuett, mens interiøret kombinerer det funksjonelle med et brukergrensesnitt du har lyst til å bruke, sier Mark Adams, som er designsjef hos Opel.
Det mest iøynefallende ved silhuetten til Opel Experimental er fraværet av krom. I stedet bidrar eksteriørlys og kontrastskapende grafiske elementer til å understreke proporsjonene. Den elektriske crossoveren er basert på en av de nye STLA-plattformene, og er utstyrt med elektrisk firehjulsdrift.
Fremtidens Opel-front
Designet preges av rene overflater, og selv tradisjonelle sidespeil har veket plassen for fullt integrerte 180-graders kameraer på C-stolpene, mens skarpe, muskuløse hjulbuer understreker posituren.
I fronten er det den nye Opel Blitzen som lyser, midt i det som er kjent som «Opel Compass», det ledende elementet i Opels designfilosofi. Fronten har dermed blitt en 4D-tolkning av Opel Vizor som nå er til stede på alle merkets personbiler.
Ut fra denne strekker det seg en lang opplyst vingesignatur på den horisontale aksen. Det samme finner vi bak, der det karakteristiske bremselyset som er skapt av kantbelysningsteknologi, kombineres med merkenavnet i stedet for Blitz-logoen bak.
Aerodynamikk er sentralt for Opel Experimental, og smarte optimaliserte aeroløsninger, med flaps og en nyutviklet diffusor, bidrar sammen med resirkulerte dekk utviklet sammen med Goodyear og spesialdesignede felger fra Ronal, til å ytterligere øke aerodynamisk effektivitet.
Kompakt utvendig, stor innvendig
Selv om de ytre dimensjonene plasserer Opel Experimental i det kompakte C-segmentet, bidrar frigjøringen av plass innvendig til å levere plass på nivå med en bil i segmentet over. Rattet foldes elegant bort når det ikke er nødvendig. Lette, men svært komfortable seter, utstyrt med 3D-mesh-stoffer, sikrer den utmerkede sittekomforten som kundene har blitt vant til fra alle Opel-modeller, , samtidig som de bidrar ytterligere til å frigjøre plass.
Opel har gjennom de siste årene jobbet med «Detox» av brukergrensesnittet i bilen. Dette fortsetter nå med Pure Experience. Førere kan tilpasse informasjonen etter behov på en Tech Bridge, en ny tolkning av Pure Panel som vi har sett i nye Opel-modeller som Astra Electric og Mokka-e.
I stedet for konvensjonelle skjermer blir informasjon eller underholdning presentert ved hjelp av projeksjonsteknologi, støttet av kunstig intelligens og talekontroll.
En nærmest flytende gjennomsiktig Pure Pad sitter foran midtarmlenet. Den kan konfigureres etter førerens personlige preferanser, slik at det gir øyeblikkelig tilgang til de mest brukte kontrollene.
Med fokus på å vise en tydelig visjon for merket, fortsetter Opel Experimental den lange og vellykkede tradisjonen med konseptbiler «utviklet i Rüsselsheim», en tradisjon som startet i 1965 da Opel som det første europeiske merket presenterte en designstudie i form av den legendariske Experimental GT.
IAA i Munchen åpner med pressedag den 4. september.