Elektrisk rekkevidde

Måling av elektrisk rekkevidde: WLTP.

Den elektrisk rekkevidden ble tidligere målt med den standardiserte testmetoden for Europa: NEDC. Denne metoden ble erstattet med "Worldwide Harmonised Light-Duty Vehicle Test Prosedyre" (WLTP).

 

Rekkevidden til Corsa-e er målt under WLTP, som gir en rekkevidde på opptil 337 km*. Selvfølgelig avviker den maksimale rekkevidden i daglig bruk fra både NEDC- og WLTP-verdiene. Faktorer som veg- og værforhold, kjørestil og tilbehør påvirker alt.

 

Den nye WLTP-kjøresyklusen vurderer situasjoner som er nærmere hverdagen enn NEDC-standarden. Det gjør at vi kan vurdere daglig forbruk enda bedre.

 

WLTP inkluderer:

 

  • Mer realistisk kjøredynamikk og utetemperatur
  • Større kjørelengde under testing
  • Høyere gjennomsnitts- og maksimumshastighet
  • Mindre stopptid
  • Mer bremsing og akselerasjon

REKKEVIDDE.

Få mest mulig ut av din elbil ved å kjenne til de viktigste påvirkningsfaktorene på rekkevidden din.

HASTIGHET.
Hastigheter en faktor som påvirker rekkevidden i stor grad. Ved f.eks. en konstant hastighet på 130 km/t halveres rekkevidden til din Corsa-e sammenlignet med WLTP-tall. 
KJØRESTIL.
Hver gang du akselererer, mister du energi. Og hver gang du bremser hardt, må du akselerere igjen. ECO-kjøremodus og regenererende bremsing kan hjelpe deg med å spare opptil 15% av rekkevidden! 
OPPVARMING.
Forkjell på rekkevidden på grunn av oppvarming, kan variere opptil 35% mellom årstidene. 

 

MERK: Rekkevidden som vises på skjermen i bilen, er den rekkevidden du kan forvente basert på tidligere kjøreatferd.

Les mer om faktorer som påvirker rekkevidden

 

* Energiforbruk for Corsa-e (WLTP kombinert) 17,0 kWt/100 km; CO2 utslipp 0 g/km; Rekkevidde (WLTP kombinert) 330 km til 337 km (avhengig av utstyr). Omfangene og tallene for elektrisk forbruk er i samsvar med WLTP-testprosedyren, på grunnlag av hvilke nye kjøretøyer er typegodkjent fra 1. september 2018. De kan variere avhengig av faktiske bruksbetingelser og av forskjellige faktorer som: hastighet, termisk komfort ombord på kjøretøyet, kjørestil og utetemperatur.