Opel – nye fremdriftssystemer
Opel bærekraftig mobilitet – tradisjonelle fremdriftssystemer

Tradisjonelle fremdriftssystemer

Vi jobber hardt for å redusere CO2-utslippene og drivstofforbruket uten at det går på bekostning av kjøreopplevelsen og ytelsene.

En renere måte å spare bensin og diesel på

NYE MÅTER Å BESKYTTE MILJØET PÅ.

Vi har jobbet med miljøvern i lang tid. Derfor har vi allerede mange bærekraftige alternativer til bensin. Fra E-REV (elbil med utvidet rekkevidde) til komprimert naturgass, flytende naturgass og Hydrogen4-brenselcelle med null utslipp. Vi er på vei mot en bærekraftig fremtid.

Enlarge

Elektrisitet – elektrisk mobilitet uten grenser

Elektrisk fremdrift er nøkkelen til individuell mobilitet i fremtiden, lavere CO2-utslipp og uavhengighet fra fossilt brensel. Nye Opel Ampera beviser at elektrisk mobilitet ikke bare er attraktivt, men også svært rent og miljøvennlig.


Opel Ampera er Europas første elbil som drives av strøm til enhver tid og kan brukes uten kompromiss. Den banebrytende designen gjenspeiler revolusjonerende teknologi og enestående ytelse.


De første 40–80 km leveres strømmen av elektrisitet som er lagret i et 16 kWh litium-ion-batteri. Når du kjører på strøm fra batteriet, slipper ikke Ampera ut gass- og eksos.


Hvis du skal på en lengre tur, starter strømgeneratoren automatisk når det avanserte batteristyringssystemet oppdager at batteriet er lavt. Den bensindrevne generatoren gir strøm til den elektriske motoren og holder batteriet på et tilfredsstillende nivå. Denne revolusjonerende teknologien sørger for konstant og ubegrenset bruk av den elektriske kjøreenheten, og avbrytes bare når den skal lades via kontakten eller det skal fylles opp fra en bensinpumpe. Denne teknologien kalles E-REV (elbil med utvidet rekkevidde).


Enlarge

På veien med null utslipp

HydroGen4-bilen er resultatet av over ti år med forskning på brenselceller og hydrogen. I de koblede brenselcellene i 440-serien reagerer hydrogen med oksygen i luften. Dette fører ikke til forbrenning, men en elektrokjemisk reaksjon som driver den elektriske kjøreenheten. Det eneste avfallsproduktet er vann. Resultatet er at HydroGen4-bilen bare slipper ut vanndamp og ingen skadelige utslipp.


Denne rene driftsmåten går ikke på bekostning av ytelsen: Med sine 73 kW (100 hk) akselererer HydroGen4 fra 0–100 km/t på 12 sekunder og når en toppfart på 160 km/t. Den har en rekkevidde på 340 km og et 1,8 kWh-reservebatteri.


En flåte av HydroGen4-kjøretøy testes under virkelige forhold i Berlin som en del av programmet Clean Energy Partnership (CEP). Hittil har kundene som deltar i testen dekket mer enn 80 000 km uten problemer.