Skip To Content
Batterier

Fordelene med litiumionbatterier

Litiumionbatteriene i bilene våre er små, kompakte og kraftige

 De har den største energitettheten av alle batterityper. Det betyr at de kan lagre mest energi per kilogram batteri. Litiumionbatterier har mange fordeler, og den kompakte størrelsen gjør at det blir plass til flere litiumionbatterier i bilene fra Opel. Slik at du kan kjøre lenger. I tillegg trengs det mindre energi til å kjøle ned bilens batteri til optimal driftstemperatur.

 

Det er også greit å vite at batteriene våre ikke påvirkes av den såkalte «minneeffekten». Du kan lade bilen så ofte du vil – også på hurtigladestasjoner – uten tap av ytelse.

Batteriets livssyklus

Levetiden til litiumionbatterier

Uavhengige studier anslår at du kan kjøre 250 000 km, og til og med opptil 500 000 km, med batteriet i en elbil1. Levetiden til batteriene våre er sannsynligvis på nivå med levetiden til forbrenningsmotorene våre. Derfor gir vi en garanti på 8 år (160 000 km) på batteriene våre. Skulle det mot formodning oppstå problemer, vil bilen din raskt være klar til bruk igjen. Opel-forhandleren din kan enkelt bytte litiumionbatteriet.

 

1 Gjennomsnittsverdien som brukes i denne studien, er basert på en levetid på 250 000 km. Les den engelske artikkelen her: https://www.oliver-krischer.eu/wp-content/uploads/2020/08/English_Studie.pdf

 
Ladesykluser

Det er mange måter å lade elbiler fra Opel på. Ved en offentlig hurtigladestasjon1 kan den lades til 80 prosent på bare 30 minutter1. Med de mange andre ladeløsningene kan du velge ladesyklus selv. Du kan velge mellom en- og trefaset hjemmelader (7,4 eller 11 kW). 

Og den gode, gamle stikkontakten (1,8 kW) er tilgjengelig overalt, men av sikkerhetshensyn anbefaler vi å bruke "nødladeren" kun for reise eller dersom annen type lading ikke er tilgjengelig.

 

 

1 Teoretisk verdi basert på 337 km rekkevidde (WLTP). På en DC-ladestasjon (100 kW). Tilsvarer lading av et tomt batteri. Ladetiden kan variere avhengig av type ladestasjon og ladestasjonens effekt, utetemperatur og batteritemperatur. 

 
Kapasitet
Alle elbiler har to batterier: Ett som står for fremdriften. Og ett 12-voltsbatteri som brukes til start, sentrallås, kupélys og instrumenter – som i en vanlig bil. Energien fra 12-voltsbatteriet gjør at bilen kan startes selv om den har stått ubrukt i rundt seks uker.  
Produksjonskostnader for batterier

Produksjonskostnadene for litiumionbatterier har falt kraftig de siste årene. Prisen var rundt 600 euro per kilowattime i 2010, og det ventes at den blir rundt 83 euro per kilowattime i 20251. Det er en av grunnene til at elbilene våre har blitt rimeligere de siste årene. Medregnet miljøbonusen får du en pris som kan sammenlignes med biler med forbrenningsmotor fra Opel. 

 

Du finner mer informasjon om prisutviklingen for litiumbatterier her (på engelsk): https://www.statista.com/chart/23807/lithium-ion-battery-prices/

 

Vedlikehold, bytte og garanti

Vedlikehold av batteriet

Når elbilen er på service hos en Opel-forhandler, kontrolleres batteriet, ladekontakten, laderne og alle kabeltilkoblingene. Slik at du slipper å vedlikeholde batteriet selv. 

Du får et batterisertifikat som bekrefter batteriets maksimale kapasitet.  Dette sertifikatet er viktig for bilens annenhåndsverdi. 

 
Bytte batteriet
Batteriet kan byttes raskt hos en Opel-forhandler. Det gamle batteriet fjernes fra understellet før det nye monteres. Det tar bare rundt fem minutter. 
Batterigaranti
Elbilene våre leveres med en garanti for at batteriet skal ha minst 70 prosent av den opprinnelige kapasiteten etter åtte år eller 160 000 km. Batterisertifikatet fylles ut etter hver kontroll. Dette sertifikatet er viktig for bilens annenhåndsverdi.  

1 Teoretisk verdi basert på opptil 337 km rekkevidde (WLTP***). Lading ved DC-hurtiglader (100 kW). Tilsvarer lading av et tomt batteri. Ladetiden kan variere avhengig av type ladestasjon og ladestasjonens effekt, utetemperaturen på ladestedet og batteriets temperatur.

 

2 Verdiene gjelder for Corsa-e. Ladetiden avhenger fremfor alt av ombordladerens effekt, ladekabelen, type ladestasjon og ladestasjonens effekt.

Batterier og bærekraft

Resirkulering av batteriene

Etter åtte til tolv år kan batteriene bare lades til 70–80 prosent. Da byttes de, og de gamle batteriene gjenbrukes. De kan for eksempel brukes til å lagre strøm fra solceller og mate den tilbake til strømnettet ved behov. 

Først etter at de er brukt til noe annet, blir batteriene resirkulert. Mange av de gamle batteriene kan også kobles sammen til batteriblokker som brukes til å lagre strøm i vindkraft- og solkraftanlegg.  

 
Bærekraft

Hos Opel starter bærekraft med innkjøp av råmaterialer og produksjon. For oss er det en selvfølge å overholde alle miljøstandarder. Gjennom å produsere batterier av høy kvalitet, gi tips om håndtering og sørge for regelmessig vedlikehold sikrer vi lang levetid for batteriene. 

Når batterienes første livssyklus er over, gjenbrukes de, og deretter resirkulerer vi råmaterialene. Det bidrar til at klimasporet blir så lite som mulig.   Hos Opel gjør vi alt vi kan for at batteriene skal ha så liten miljøpåvirkning som mulig. 

 
Kassering av batterier
Du trenger ikke tenke på kassering av batteriet. Siden vi alltid tester batteriets kapasitet ved regelmessig vedlikehold, vet vi når det må byttes – eller kasseres.  

Teknologi

Produksjon
Det kreves flere høyteknologiske metaller i produksjonen av elbiler enn av andre kjøretøy. Litium og kobolt er ekstra viktige råmaterialer for batteriene. Derfor arbeider vi med å redusere behovet for råmaterialer ved å utvikle produksjonen, bruke materialene på en mer effektiv måte, og ikke minst ved å øke resirkuleringen. 
Komponenter og egenskaper

Litium er det metallet som har størst elektrokjemisk potensial. Derfor gir litiumionbatterier den desidert beste energitettheten av alle metall-luft-batterier. Dette har mange fordeler for elbiler, siden høy energitetthet gir et lettere batteri – med samme mengde lagret energi.

Et batteri veier mellom 200 og 700 kg. Derfor vil energitettheten ha direkte innvirkning på kjøreegenskaper og forbruk. Den gravimetriske energitettheten angis i kilowattimer per kilogram (kWh/kg).

 
Utvikling
For at vi skal være mindre avhengige av leverandører i fremtiden, bygger vi en gigafabrikk ved motor- og komponentanlegget vårt i Kaiserslautern. Dette blir Tysklands største batterifabrikk. Sammen med en fabrikk nord i Frankrike kommer vi til å produsere én million batterier i året fra 2024. 

Mer informasjon om batterier

Hvilke batterier brukes i elbiler?

Vi bruker litiumionbatterier i elbilene våre.  Målet vårt er å produsere kvalitetsbatterier til en fornuftig pris. Vi har også ekstra fokus på bærekraft. Batteriene fra gigafabrikken vår vil ha mindre klimaspor enn batterier fra vanlig produksjon.

Hvor mye koster et elbilbatteri?

Til tross for at kostnadene stadig faller, er batteriet fortsatt den mest kostbare komponenten i elbiler. Produksjonskostnaden for batteriene våre er rundt 6000 euro. Støtteordninger og attraktive leasingpriser gjør likevel elbiler til et rimelig alternativ.

Hvor lenge varer et elbilbatteri?

Litiumionbatterier har en levetid på åtte til tolv år. I løpet av disse årene går de gjennom rundt 1500–2500 ladesykluser. Kapasiteten reduseres over tid til 70–80 prosent av den opprinnelige verdien. Dette avhenger av lademetode, antall ladesykluser, og kjørestil. Opel gir batterigaranti på åtte år eller 160 000 km. 

Hvordan kasseres batteriene?

Batteriene mister ladekapasitet over tid. Men det betyr ikke at de blir ubrukelige. Hos Opel får alle batteriene et «nytt liv». De resirkuleres ikke før de er gjenbrukt.