Varebiler

HVA ER BLUEINJECTION-TEKNOLOGI?

HVA ER OPEL BLUEINJECTION-TEKNOLOGI?

Blueinjection er en banebrytende SCR dieselteknologi fra Opel som bruker AdBlue®¹, for å ytterligere redusere nivået av nitrogenoksider og jobbe mot renere utslipp.

 

  • Den innovative SCR (Selective Catalytic Reduction) -teknologien: BlueInjection er en del av Opels behandlingssystem for eksosgasser.
  • BlueInjection-teknologien sprøyter AdBlue® direkte inn i eksosrøret, som utløser en kjemisk reaksjon som vil redusere skadelige utslipp av nitrogenoksider. Ved å konvertere til nitrogen og vanndamp, gjør det utslippet mindre skadelig for miljøet.
  • AdBlue® er en ren, ikke-giftig, ikke-brennbart , og luktfri væske som består utelukkende av 32,5% urea og 67,5% vann.

 

¹AdBlue® er et registrert varemerke fra Verban der Automobilidustrie E.V

LES MER VIS MINDRE
  • HVA ER OPEL BLUEINJECTION-TEKNOLOGI?

    Blueinjection er en banebrytende SCR dieselteknologi fra Opel som bruker AdBlue®¹, for å ytterligere redusere nivået av nitrogenoksider og jobbe mot renere utslipp.

     

    • Den innovative SCR (Selective Catalytic Reduction) -teknologien: BlueInjection er en del av Opels behandlingssystem for eksosgasser.
    • BlueInjection-teknologien sprøyter AdBlue® direkte inn i eksosrøret, som utløser en kjemisk reaksjon som vil redusere skadelige utslipp av nitrogenoksider. Ved å konvertere til nitrogen og vanndamp, gjør det utslippet mindre skadelig for miljøet.
    • AdBlue® er en ren, ikke-giftig, ikke-brennbart , og luktfri væske som består utelukkende av 32,5% urea og 67,5% vann.

     

    ¹AdBlue® er et registrert varemerke fra Verban der Automobilidustrie E.V

DET SOM ER BRA FOR MILJØET, ER OGSÅ BRA FOR DEG.

DET SOM ER BRA FOR MILJØET, ER OGSÅ BRA FOR DEG.

Ved å eie en bil med Blueinjection-teknologi bidrar du til å redusere skadelige nitrogenoksider (NOx), og dermed reduserer miljøpåvirkningen .
  • DET SOM ER BRA FOR MILJØET, ER OGSÅ BRA FOR DEG.

    Ved å eie en bil med Blueinjection-teknologi bidrar du til å redusere skadelige nitrogenoksider (NOx), og dermed reduserer miljøpåvirkningen .

HVORDAN FUNGERER ADBLUE® ?

NÅR BØR MAN FYLLE PÅ?

Biler utstyrt med BlueInjection-systemet trenger regelmessig AdBlue® påfyll, også i mellom anbefalte serviceintervaller . Du trenger ikke å bekymre deg - en indikator i dashbordet vil informere deg når nivåene er for lave.

 

Hver AdBlue®-tank er utstyrt med sensorer som vil utløse en rekke meldinger når væskenivået er for lavt. Vennligst se i instruksjonsboken for flere detaljer. Merk! Dersom AdBlue® tanken tømmes helt, vil væsken trenge å bli fylt helt opp, før bilen kan startes på nytt.

LES MER VIS MINDRE

HVORDAN FYLLER MAN PÅ ADBLUE® ?

Fyll på selv, ved hjelp av en AdBlue®-påfyllingspumpe som er tilgjengelig på flere bensinstasjoner. Du kan også benytte de tilpassede flaskene/kannene.

 

  • Påfyllingstanken til AdBlue er plassert ved siden av diesel-tanken til Vivaro og rett bak døren til føreren på Movano.
  • Lokket til tanken er farget og kan åpnes for hånd.
  • Påfyll kan enkelt gjøres på mange bensinstasjoner med tilgjengelig varebil/nyttekjøretøy AdBlue®-påfyllingspumper.
  • Du kan også benytte alle flasker/kanner tilpasset personbiler. Disse er tilgjengelig på mange bensinstasjoner og utsalgssteder. Du kan også oppsøke din lokale Opel-forhandler for å få hjelp med å fylle på.
  • Hvis små mengder AdBlue® komme i kontakt med lakken på bilen - tørk det av og, om nødvendig, skyll av området med vann.
LES MER VIS MINDRE
  • NÅR BØR MAN FYLLE PÅ?

    NÅR BØR MAN FYLLE PÅ?

    Biler utstyrt med BlueInjection-systemet trenger regelmessig AdBlue® påfyll, også i mellom anbefalte serviceintervaller . Du trenger ikke å bekymre deg - en indikator i dashbordet vil informere deg når nivåene er for lave.

     

    Hver AdBlue®-tank er utstyrt med sensorer som vil utløse en rekke meldinger når væskenivået er for lavt. Vennligst se i instruksjonsboken for flere detaljer.

    Merk! Dersom AdBlue® tanken tømmes helt, vil væsken trenge å bli fylt helt opp, før bilen kan startes på nytt.

  • Opel, AdBLue, Hvordan fyller man på

    HVORDAN FYLLER MAN PÅ?

    HVORDAN FYLLER MAN PÅ ADBLUE® ?

    Fyll på selv, ved hjelp av en AdBlue®-påfyllingspumpe som er tilgjengelig på flere bensinstasjoner. Du kan også benytte de tilpassede flaskene/kannene.

     

    • Påfyllingstanken til AdBlue er plassert ved siden av diesel-tanken til Vivaro og rett bak døren til føreren på Movano.
    • Lokket til tanken er farget og kan åpnes for hånd.
    • Påfyll kan enkelt gjøres på mange bensinstasjoner med tilgjengelig varebil/nyttekjøretøy AdBlue®-påfyllingspumper.
    • Du kan også benytte alle flasker/kanner tilpasset personbiler. Disse er tilgjengelig på mange bensinstasjoner og utsalgssteder. Du kan også oppsøke din lokale Opel-forhandler for å få hjelp med å fylle på.
    • Hvis små mengder AdBlue® komme i kontakt med lakken på bilen - tørk det av og, om nødvendig, skyll av området med vann.

VAREBILER MED BLUEINJECTION.

DE VANLIGSTE SPØRSMÅLENE OM BLUEINJEKSJONEN OG ADBLUE® .

Hva er AdBlue® ?

AdBlue® (også kalt "diesel-eksosvæske") er en luktfri, fargeløs, ren og giftfri væske som består utelukkende av 32,5% urea og 67,5% vann . Ettersom det består av hovedsakelig vann, har den et frystepunkt på  -11°C  (en 32,5% konsentrasjon er det laveste frysepunktet for en urea-vannoppløsning ). For å kunne tillate biler å kjøre under alle forhold, er alle AdBlue ® -tanker utstyrt med et varmeapparat som vil tine tilstrekkelig væske for utslippsreduksjonen.

Hva er SCR-teknologi?

SCR betyr 'Selective Catalytic Reduction' og er en teknologi som brukes for å redusere nitrogenoksider (NOx) fra eksosgass fra dieselmotorer. Den er basert på AdBlue ® (også kalt "diesel-eksosvæske"), en 32,5% urealøsning i renset vann, som blir injisert inn i eksosrøret. Urea i AdBlue ® frigjør ammoniakk (NH3) med eksosens høye temperatur, og denne ammoniakken reagerer med nitrogenoksider (NO og NO2) i katalysatoren, for å danne uskadelig nitrogen (N2) og vanndamp (H2O).

Finnes det alternativer til SCR-teknologien?

SCR-teknologi er den nyeste og mest moderne teknologien på veien mot framtidige utslippskrav. Det er grunnen til at Opel besluttet å implementere BlueInjection (Opels SCR-system) til hele dieselflåten - som starter fra og med 2018.

Hva skjer hvis jeg ikke fyller opp tanken?

Hvis AdBlue ® -tanken er tom, vil bilen ikke starte opp igjen når tenningen blir slått av! Dette er ikke en feil, men en lovpålagt funksjon av systemet.
Hvis dette stadiet er nådd, vil systemet kreve at du fyller tanken helt opp, før bilen kan startes på nytt.

Hva bør jeg ta hensyn til når jeg kjøper AdBlue® ?

  • Først bør du ta hensyn til varemerket AdBlue® og standard ISO 22241-1 samt DIN 70070.
  • Vi anbefaler deg sterkt å kun bruke flasker eller beholdere med forseglet grensesnitt til påfyllingsrøret.  På denne måten minimerer du risikoen for å søle.
  • AdBlue® har begrenset holdbarhet - sjekk derfor utløpsdatoen før påfylling.

Kan man fylle på AdBlue® på bensinstasjoner for varebiler?

Ja. Du kan fylle på AdBlue ® på egne AdBlue-pumper, som finnes på mange bensinstasjoner for kommersielle kjøretøyer (lastebiler og busser).

Hva skal jeg gjøre hvis jeg søler AdBlue® på min bil og/eller mine klær?

Hvis små mengder AdBlue ® komme i kontakt med lakken på bilen - tørk det av, og om nødvendig, skyll området med vann. Hvis du noen gang søler litt AdBlue ® på klær og/eller hender, bare skyll grundig med rent vann.

Er det et alternativ å ha en større AdBlue® -tank?

Opel-biler har ikke dette alternativet. For hvert kjøretøy er det bare én tank-størrelse som har blitt designet for å optimalisere vektbegrensninger.

Hvem er produsenten av AdBlue® ?

AdBlue ® er et registrert varemerke for VDA , som Opel Automobile GmbH har en verdensomspennende lisens som dekker alle merker. Den er produsert av kjemiske bedrifter, og kun lisensierte produsenter og distributører kan bruke navnet "AdBlue ® ".