Opel med tresylindret bensinturbo til Genève.

17.feb.2014

Opel Adam får mer krefter når den får en helt ny tresylindret enliters turbomotor under panseret. Sammen med en nyutviklet og betydelig lettere sekstrinns manuell girkasse, leverer den svært stillegående og fleksible turbomotoren et CO2-utslipp på bare 99 gram. Motoren vises første gang på bilutstillingen i Genève i begynnelsen av mars.

 

Ett år etter lanseringen blir Adam enda bedre: Trendy, velutstyrt og med et stort antall valgmuligheter når det kommer til utseende. Derfor har Opel valgt Adam som første bil for introduksjonen av den helt nye motoren: 1.0 ECTOTEC Direct Injection Turbo.


Motoren er utviklet av Opels tekniske utviklingssenter i Rüsselsheim. Den tresylindrede turbomotoren kommer i to utførelser, der den yter henholdsvis 66 kW/90 hk og 85 kW/115 hk. Begge leverer 166 Newtonmeter moment fra 1800 omdreininger.


I likhet med de to helt nye 1,6-liters bensin- og dieselmotorene fra Opel, utmerker den nye 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo seg med svært lavt nivå av både støy og vibrasjoner, faktisk bedre enn mange firesylindrede motorer.


Versjonen med 66 kW/90 hesters har et forbruk på kun 0,43 liter per mil, noe som gir et CO2-utslipp på 99 g/km. Grunnlaget for det lave forbruket er en motor bygget i aluminium med direkteinnsprøytning, variable ventiltider og intelligent styring av vannpumpen.


Smidig, sterk og ren: Skreddersydd for Norge.
Adams nye motor er liten i størrelse, men gir stor kjøreglede. Som den første i en ny familie med små og effektive motorer som vil komme fra Opel de neste årene, er den 12-ventilers 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo, neste steg i Opels offensive motorsatsing som følger opp lanseringen av de to mellomstore 1,6 liters bensin- og dieselmotorene.

De tre nye motorfamiliene har felles DNA og et klart utviklingsmål: Å være de mest raffinerte i sine respektive klasser. Med mulighet til å starte med blanke ark, har Opels ingeniører fokusert på å fjerne det som tradisjonelt har vært de tresylindrede motorenes ulemper:

- Vi har ikke bare hatt et ønske om å redusere forbruk og CO2-utslipp, men også ønsket å vise at tresylindrede motorer kan være minst like raffinerte som de med fire. Vi har jobbet med balanse, støy og vibrasjoner, og er sikre på at Adam-kundene vil bli entusiastiske over resultatet, sier Dr. Matthias Alt - ansvarlig for Opels minste bensinmotorer.

Med et utslipp på bare 99 gram er den nye motoren mer miljøvennlig, samtidig som det gir lavere avgifter, noe som selvsagt vil bidra til å gjøre Adam enda mer attraktiv for norske bilkjøper.


Presis og lett: Vekt redusert med 30 prosent.

Sammen med den nye tresylindrede turbomotoren kommer en helt ny sekstrinns girkasses med kompakt design og en tørrvekt på bare 37 kilo. Dermed er den nye girkassen hele 30 prosent lettere enn den som erstattes.

Kvalitetsfølelsen i girskiftene, med stor presisjon og korte bevegelser, følger opp den oppgraderingen Opel har gjort av sine girkasser den siste tiden.


I tillegg til Adam, vil denne nye presise girkassen introduseres fortløpende i andre Opel-modeller.


Utvider paletten: Nye farger og flere valgmuligheter.
Sammen med den nye motoren får også Adam syv nye karosserifarger og fire nye takfarger. Dermed har kundene 18 ulike karosserifarger og seks takfarger å velge mellom.

Kreativiteten lever videre med navn som; «Silverwalker», «Mr. Darkside», «Let it Blue», «Dancing Green» og «Pink-Kong».


Etter å ha designet sin bil akkurat slik de ønsker, kan kundene se frem til å nyte klassens desidert beste infotainmentsystem med Opels avanserte IntelliLink-system som tilbyr avanserte tilkoblingsmuligheter for din smarttelefon. Som for alle andre Opel-modeller er DAB+ også standard i Adam.