Opel Adam skal rocke Genève.

19.feb.2014

Opel ruller taket bakover og tar med seg en enda tøffere Adam til Genève. Adam Rocks skaper en ny nisje for små tøffe urbane crossovere.

 

Rocks er siste tilskudd til Adam-familien og kommer på toppen av Adam Jam, Glam og Slam, og øker ytterligere mulighetene for individuelle og personlige tilpasningen av Opels minstemann.

Bilen ble vist som konsept på fjorårets bilutstilling i Genève, og mottagelsen var så positiv at Opel raskt bestemte seg for å gjøre konsept om til produksjon.

Under åpen himmel: Stort stofftak som standard
Det elektrisk betjente «Swing Top» foldbare stofftaket blir standardutstyr. Det kan sendes bak til C-stolpene på bare fem sekunder, uten at det får noen negativ innvirkning på bilens vridningsstivhet eller funksjonalitet. Fortsatt kan bagasjerommet åpnes som vanlig, og lastevolumet er uforandret.

Taket er tredelt, med et senterlag i neopren, noe som sørger for god værbestandighet og stor holdbarhet. Utviklingen av taket har hatt fokus på å gi fører og passasjerer gleden av et lavt støynivå i kupeen.

Som for alle biler i Adam-familien er valgmulighetene nesten uendelige. Fargepaletten for Rocks vil bestå av 18 ulike karosserifarger, samt seks ulike farger for taket, i tillegg til en rekke valg for individuell tilpassing både ut- og innvendig.

Tøff i gata – gøy på landet: Bredere, tøffere og sportsligere
Adam Rocks har 15 millimeter høyere bakkeklaring enn resten av familien, antrasittfarget karosseristyling sørger for å gi den lille bilen et mer muskuløst, og tøffere utseende.

Det er ikke bare utvendig Adam er oppgradert, deler av chassiset er også optimalisert og tilpasset, noe som inkluderer dempere, fjærer, geometrien i bakhjulsopphenget og en mer direkte styring.

Adam Rocks kommer standard med 17-tommers hjul, men det finnes også 18-tommers varianter for den som ønsker å gjøre sin bil enda tøffere.

Ny motor: Enliters tresylindret bensinturbo og ny sekstrinns manuell girkasse
Hjertet i Adam Rocks blir den helt nye tresylindrede enliters bensinturboen som kommer i to utgaver. Den yter henholdsvis 90 hestekrefter (66 kW) og 115 (85 kW) hestekrefter, mens begge leverer 166 Newtonmeter med moment fra 1800 omdreininger.

Versjonen med 66 kW/90 hester har et forbruk på kun 0,43 liter per mil (foreløpige tall), noe som gir et CO2-utslipp på 99 g/km. Grunnlaget for det lave forbruket er en motor bygget i aluminium med direkteinnsprøytning, variable ventiltider og intelligent styring av vannpumpen.

Sammen med den nye tresylindrede turbomotoren kommer en helt ny sekstrinns girkasse med kompakt design og en tørrvekt på bare 37 kilo. Dermed er den nye girkassen hele 30 prosent lettere enn den som erstattes.

Lastet med teknologi: IntelliLink og parkeringsassistent.
Opel skaper en ny klasse for små crossovere under fire meter, og fyller den med teknologiske løsninger du ikke forventer å finne i en småbil.

Eksempler på dette er en «håndfri» parkeringsassistent som hjelper deg med å få bilen inn på en ledig plass, og siste versjon av Opels infotainmentsystem. «IntelliLink» lar deg sømløst koble din smarttelefon direkte mot Adam Rocks store syvtommers skjerm. Systemet lar deg også kjøre navigasjonssystemet BringGo samt apper som Stitcher og TuneIn, som gir deg tilgang til tusenvis av radiokanaler og podcaster.

I tillegg kommer selvsagt Adam Rocks, som alle andre Opel-modeller, med DAB+ som standard.

Opel Adam Rocks er etter planen på markedet mot slutten av sommeren, omtrent samtidig som den nye enliters bensinturboen også finner veien til resten av Adam-familien.