Nye Opel Insignia:
Revolusjonen innen motor- og infotainmentsystemer.

12.jun.2013

  • Banebrytende nyhet for infotainment-generasjon med Touch-Pad
  • Eksemplarisk 103 kW/140 hp Turbo diesel, med kun 3.7 l/100 km og 99 g/km CO2
  • Nyhet: Direkteinnsprøytning for Turbobensin enhet, 125 kW/170 hk og 184 kW/250 hk
  • Nytt karosseri- og interiørdesign – gir enda mer eksklusivitet
  • Verdenspremiere på Frankfurt Motor Show i september

 

Fremstøtet for nye Opel-modeller tas til et nytt nivå når nye Opel Insignia har verdenspremiere på Frankfurt Motor Show, 12. - 22. september, 2013. Nye, kraftige og effektive direkteinnsprøytings-motorer med 99 g Turbo diesel, og den nye generasjonens Turbobensin-enhet, utvider Opel sin portefølje. En rekke chassis-forbedringer skal sikre bedre komfort, og en helt ny generasjon av infotainment-systemet blir nå tilgjengelig for nye Insignia. Denne integrerer flere Smartphone funksjoner, og betjenes enkelt via en Touch-Pad i midtkonsollen.

 

Elegant: Oversiktlig cockpit med en ny generasjon av infotainment-systemet

Forståelig, enkel og intuitivt betjening infotainment-systemet, mulighet for tilpasning av infotainment-tilbudet, og selvfølgelig komfort og sikkerhet for fører og passasjerer – er stikkord for nye Insignias kupe.

 

Den nye generasjonen av infotainment-systemet i Insignia kan styres over en 8-tommers fargeskjerm med såkalt Touch-betjening. Allerede fra start-skjermbildet kan føreren få tilgang til alle funksjoner og undermenyene som bl.a. radiostasjoner, 3D navigasjon kart, talestyring eller den splitter nye Touch-Paden. Infotainment-systemet kan også tilpasses individuelt.

 

Touch-Paden er ergonomisk integrert i midtkonsollen. Selv enkelte bokstaver - for eksempel når du søker etter en sangtittel i databasen eller en by i navigasjonssystemet - kan legges inn med fingertuppen direkte på Touch-Paden.

 

I tillegg kan sjåføren kontrollere det nye infotainment-systemet ved en ny-designet og oversiktlige knappe-funksjon på rattet, samt ved en nyutviklet talekommandofunksjon.

Ny generasjon 99 gram Turbo diesel og SIDI Turbobensin enhet.

Nye Opel Insignia 2.0 CDTI er en mester innen øko- og drivstoffbesparelse, 2.0 liter Turbo diesel, der 88 kW/120 hk og 103 kW/140 hk variantene kun har utslipp på 99 g/km CO2 (Sports Tourer: 104 g/km CO2). 4 og 5 dørs modellene med 6-trinns manuelle girkasse og Start / Stopp-system, forbruker kun 3,7 liter per 100 km i kombinert modus (Sports Tourer: 3.9 l/100 km). Begge variantene har også ypperlig dreiemoment, med 88 kW/120 hk tilbyr Turbo diesel opp til 20 Nm og 103 kW/140 hk, til og med opp til 370 Nm – takket være den automatiske overboost-funksjonen.

 

De to mest fremtredende bensinmotorene er de med turbo direkte injeksjon enheter: 2.0 SIDI Turbo med 184 kW/250 hk, samt 1.6 SIDI Turbo fra den siste motorgenerasjonen med 125 kW/170 hk. Begge stiller med utmerket kraftutnyttelse, er svært stillegående og har meget god drivstofføkonomi. Begge kan kombineres med sekstrinns manuell girkasse og start / stopp-funksjonalitet, eller med en ny lavfriksjon sekstrinns automatisk girkasse. I tillegg til forhjulstrekk, er den nye 2,0-liter SIDI Turbo også tilgjengelig med 4X4.

En klasse for seg: Prisbelønt Opel design med eleganse i toppkvalitet.

Grillen er bredere og lavere enn før. Opel-logoen er smalere og gir bedre fokus til de nye frontlyktene. Avhengig av utstyrsversjon, kommer disse med bi-xenon lykter, inkludert sikkerhets-belysningssystemet AFL +. De øvre frontlyktene er utstyrt med energisparende LED lys for dagkjøring.

 

Nye Insignia er bredere, men også proporsjonert sett bakenfra.

 

Nye Opel Insignia tilbyr en rekke teknologi-, sikkerhet- og komforthøydepunkter. Radar og kamera-baserte assistansesystemer som inkluderer alt fra adaptiv cruise kontroll til varsling om side-blindsonen, frontkollisjon-alarm og andregenerasjons Park Assist, premium seter med AGR godkjenningsstempel samt nøkkelfrie adgang og start-systemet, "Open & Start", for å nevne noen få.

 

Prisen på nye Opel insignia er ennå ikke klar i Norge. Bilen forventes å komme i løpet av høsten 2013.