Opel Monza Concept: Morgendagens Opel.

21.aug.2013

Monza
  • Visjonær: Monza Concept visualiserer Opels merkevarestrategi
  • Effektiv: Optimal utnyttelse av plass, lett design, innovative motorer
  • Connected: Revolusjonerende infotainment med LED-projeksjonteknologi
  • Inspirerende: Monza Concept viser ny tolkning av Opel-utforming


Rüsselsheim/Oslo. Et lett, atletisk utseende og unik futuristisk teknologi på innsiden. Modulert design som tillater en superb fremdriftsteknologi – Opel Monza Concept er en ultramoderne bil på fire hjul. Det er et flaggskip for Opels nestegenerasjon biler. Verdenspremieren finner sted på International Motor Show (IAA) i Frankfurt, 12.-22. september.

 

"Monza Concept representerer morgendagens Opel", sier Opels CEO for Adam Opel AG, Dr. Karl-Thomas Neumann. "Bilen fremmer alt som karakteriserer Opel – Tysk presisjon kombinert med innovative teknologier innpakket i fengende design. Bilen setter også fokus på det som vil bli Opels utviklingsfokus ved de neste bilgenerasjonene: maksimal tilkobling og optimal effektivitet."

 

Tilkoblingen fremmes via en banebrytende LED-projeksjonsteknologi for instrumentene og infotainment-systemer. Effektiviteten vises på mange måter, gjennom lett design, optimalt bruk av interiørdesign og avansert motorteknologi. Monza Concept er basert på den økende elektrifisering av drivlinjer, fra el-hybrider til brenselceller. Når det gjelder styling, uttrykker vi ren effektivitet ved en ny, enkel og sprek tolkning av de typiske strukturelle former.

Opel Monza

Simpelhet: Designet formidler leken, effektivitet snarere enn ren muskelkraft

Monza Concept er 4.69 meter lang med fire seter. De «flytende» formene fremmer et lett utseende, med kraftfull eleganse. Selv om den er bare 1.31 meter høy, er det likevel plass i bagasjerommet – 500 liter volum. Dette grunnet at hele cockpiten er rundt 15 centimeter lavere enn tradisjonelle biler.

 

Dørene svinger opp som utstrakte vinger og tillater et uforstyrret innsyn av de romslige, åpne passasjerplassene (eller omgivelsene fra utsiden) takket være fraværet av en B-stolpe.



Tilkobling: Effektiv og samkjørt med bilindustriens fremtid

Monza Concept tar deg med inn i en komplett ny og unik verden av instrumenter og infotainment.

 

Monza Concept fortsetter innovasjonen med toppmoderne LED-projeksjonsteknologi. Sjåfører finner seg ikke lenger foran separate skjermer med forskjellig informasjon; istedet møter de et vidt, velformet dashbord som strekker seg fra dør til dør, og som brukes som én enkel projeksjonsoverflate. Informasjon og dekorative elementer er vist på overflaten, som sjåføren kan tilpasse etter sine behov, smak eller humør. Et sett med 18 LED-projeksjoner skaper en sammenhengende, og multifunksjonelt display.

 

3D-grafikken er imponerende, og viser alle viktige funksjoner, fra informasjon for bilen og sjåføren, til internett og kommunikasjonsmuligheter samt flere dekorative elementer. Både området som viser informasjonen og bakgrunnen kan bli tilpasset individuelt, styringen av systemet foregår via stemmestyring i tillegg til betjening på rattet.

 

Opels ingeniører fokuserte på den mest personlige måten for å få relevant data tilgjengelig for sjåføren. Tilnærmingstanken var "å forenkle mangfoldet" og derfor blir bilens detaljer som navigering, smarttelefoninnstillinger og tilkobling kun vist når det er nødvendig eller ønsket. Slik at sjåføren kan bruke et stort spekter med informasjon uten å bli overveldet av tekst eller bilder. Dette gjør også at Monza Concept blir en modell for fremtiden, HMI (Human-Machine-Interface)-systemer, hvor interiørdesignet er basert på nyeste forskningen på dette feltet.

Fleksibilitet: Modulær design for drivverk-mangfold

Monza Concept er basert på en modulær design for å tillate en mest mulig fleksibel løsning ved valg av drivlinjer. Et flertall av drivlinjer basert på den økende elektriseringen av bilindustrien er fullt mulig. For Monza Concept, lagde ingeniørene en elektrisk fremdriftsmotor med en CNG (Compressed Natural Gas) distanseutvider – en videreutvikling av Amperas enestående teknologi. Den nye generasjon tre-sylinder 1.0 SIDI turbo – som også har sin premiere på IAA – tar over oppgaven som distanseutvider. Men den gjør det ved hjelp av naturgass istedenfor bensin og dette betyr betydelig lavere CO2-utslipp. Med sin visjonære tilnærming fortsetter Opel å kombinere potensialene ved elektrisk fremdrift med fordelene av en forbrenningsmotor.