TO VERDENSPREMIERER FRA OPEL PÅ GENÉVE MOTOR SHOW 2012

08.feb.2012

  • Mokka kompakt SUV og Astra OPC 

  • Opel lanserer "RAD e" - den første e-sykkel bygget rundt bilindustriens konstruksjonsprinsipper

  • Ampera er blant finalistene i "Car of the Year 2012" 

  • Opel pressekonferanse 6. mars kl. 11:30 i Hall 2

 

Rüsselsheim; Opel ser frem til to verdenspremierer under årets Genève Motor Show
(6. til 18. mars 2012): den helt nye kompakt SUV Mokka og nye Astra OPC.

 

På Opels pressekonferanse på Palexpo i Hall 2 kl. 11:30, vil publikum se at Opel ikke bare har utvidet sitt utvalg av kjøretøy med nye Mokka og nye Astra OPC, men også leverer enda mer følelser til merkevaren og kunden. Følelser og sportslig kjøreopplevelse er stikkord som beskriver nyhetene.


Når Opel nå markerer sitt 150 års jubileum er det flere ting vi feirer: både at den revolusjonerende elektriske Ampera med utvidet rekkevidde er blant finalistene til "Car of the Year"-prisen, men også at nyheten om vår framtidsrettede e-sykkel "RAD e" endelig avsløres. Opel forsterker sin ledende rolle innen teknologi med det nye eksklusive dobbel turbo systemet i 2,0 BiTurbo CDTI dieselmotor på Insignia.

 

Verdenspremiere: den nye Mokka
Til tross for sin lengde på 4,28 meter, har Mokka god plass til fem mennesker. Den kombinerer Opels tiltalende design med innovativ teknologi og eksklusiv funksjonalitet, noe som gjør at den er tilgjengelig for et bredere segment av kunder. En dynamisk kjøreopplevelse er levert av tre effektive motorer, inkludert bensin 1,6 liter 85 kW/115 hk og 103 kW/140 hk 1,4 l Turbo versjonene og 1,7 CDTI med 93 kW/130 hk. Sikkerheten er forbedret med ny teknologi i SUV B-segmentet, for eksempel førerassistentsystemer som er basert på Opel Eye frontkamerasystem, samt et ryggekamera.

 

Mokka kommer både med forhjulstrekk og 4 WD. Firehjulsdrift-systemet (AWD) sørger for høy grad av stabilitet og sikkerhet, samtidig utvider den Mokka sine evner i mer robuste miljøer. Når kjøreegenskaper og trekkraft blir satt på prøve, vil systemet automatisk og sømløst overføre kraft til bakhjulene. Standard funksjoner som forbedrer kjøreopplevelsen på tvers av alle Mokka versjonene inkluderer elektronisk stabilitetskontroll (ESC), Traction Control (TC) samt Hill Start Assist (HSA) og Hill Descent Control (HDC) systemer - som forbedrer kjørekomfort og sikkerhet i et kupert terreng.

Verdenspremiere: ny Astra OPC - den kraftigste Astra noensinne

Den nye Astra OPC, som er den kraftigste versjon av Astra GTC, har verdenspremiere i Genève. Den har 206 kW/280 hk 2.0 liters direkteinnsprut turbo ladet bensinmotor og er i stand til et maksimalt dreiemoment på 400 Nm og en toppfart på 250 km/t.


Aldri før har en Astra nådd slike hastigheter. The High Performance Struts (HiPerStruts) på Astra OPC er et av de store høydepunktene. I kombinasjon med FlexRide chassis system, med et dedikert Sport- og OPC-drive-modus, gir Astra OPC rå kjøreegenskaper.
Begge forsetene øker den sportslige og dynamisk kjøreopplevelsen ved å innføre vektbesparende materialer, med lavere sittestilling og bedre sidestøtter. Den nye stolen har opptil 18 forskjellige innstillinger. Alle de nye OPC teknologiene som er unike for Opel måtte passere en 10.000 kilometer utholdenhetsprøve på en racerbane. 10.000 kilometer under de tøffe forholdene i den nordlige sløyfen av sporet, er tilsvarende 180.000 kilometer ved normale omstendigheter.

 

Opels 150 årsjubileum er ikke det eneste Opel feirer i år. Ampera, som er den siste i Opels innovasjoner, er blant finalistene til den prestisjetunge "Car of the Year 2012" Award. 5. mars blir vinneren av de syv nominerte bilene annonsert.

 

Opel e-sykkel "RAD e" tilbyr visjon av fremtiden
Opel vil presentere en "RAD e" design studie i Geneve - en fremtidsrettet e-sykkel som utfyller merkets eksisterende e-mobilitet strategi og tilbyr et konsept bygget på virkelig integrert individuell og urban mobilitet. RAD e - er den første e-sykkel som skal bygges rundt bilindustriens konstruksjons - og produksjonsprinsipper. Den bærer mye av Opels typiske designspråk som man har sett i Ampera og konseptbilen RAK e. En 250 watts motor gir rytteren motorisert støtte og sykkelen kan oppnå en fart mellom 60 og 145 kilometer. I den forstand dekker RAD e kundens behov for å være mobil når bilbruk er begrenset eller ikke er mulig. RAD e blir avduket i en tid da e-sykler er allment forventet å spille en sentral rolle i fremtidige integrerte bytransportkonsepter som knytter sammen e-sykler, biler og busser. RAD e er også en stilig utformet påminnelse om Opels tidlige industrielle periodeproduksjon av sykler. I forbindelse med Opels 150-årsjubileum i år, utviklet designerne en studie som er både historisk relevant, og har en visjon av fremtiden.

 

 

Ny 2,0 BiTurbo CDTI kroner Insignia dieseltilbud.
Besøkende på showet i Geneve vil få anledning til å lære mer om Opels nye dynamiske og svært effektiv 2,0 BiTurbo CDTI dieselmotor som gjør sin debut i Insignia flaggskip. Insignia 2,0 BiTurbo CDTI leverer 143 kW/195 hk og 400 Nm i dreiemoment, med et drivstofforbruk som starter så lavt som 4,9 liter per 100 kilometer (129 g / km CO2). Den er dermed en av de mest drivstoffeffektive mellomstore bilene. I hjertet av motoren er et dobbelt turbosystem, en teknologi som hittil har vært begrenset til noen få høyere prisede varemerker. Dette er også første gang et passasjerkjøretøy har blitt utstyrt med et twin intercooler system med to helt separate kjølekretser. Dette er de viktigste komponentene for å gjøre den nye to liters motoren svært responsiv og smidig.
Utover dette inngår enda flere nyvinninger i den populære bilens modellutvalg: hver AWD variant vil snart være tilgjengelig med et SuperSport chassis med forhjulsoppheng fra Insignia OPC (Opel Performance Center) med høy ytelse struts (HiPerStruts). I tillegg er nye radar-baserte førerassistansesystemer ytterligere forbedret for aktiv sikkerhet i Insignia.