Kontakt & FAQ

KONTAKT

Finner du ikke svar på dine spørsmål i FAQ? Trenger du hjelp, eller er på jakt etter mer informasjon? Ikke nøl med å ta kontakt med OnStar-sentralen vår. Vårt serviceteam er klar til å hjelpe deg.
Ring OnStar

Lokal avgiftsfri: 80 05 82 17

Lokal belastet: 23 02 46 44

 
Send e-post
onstar.europe@onstar.com 
Send brev

OnStar Europe Ltd,

Osborne Rd, Luton, Bedfordshire

LU1 3YT, UK1 - 151 - 150

United Kingdom

 

ONSTAR FAQ.

GENERELT.

GENERELT

Hvilke biler vil være utstyrt med OnStar?

OnStar er tilgjengelig på tvers av vårt utvalg av personbiler fra Corsa til Insignia.

 

Hvordan får jeg OnStar?

OnStar vil være standard for INNOVATION OG PREMIUM, og kommer som tilleggsutstyr på EDITION. Vennligst se bilkonfiguratoren for spesifikk tilgjengelighet. Når du kjøper din nye Opel, vil forhandleren forklare hvordan du får OnStar, og aktivere tjenestene på nettet.

 

Hvordan kommer jeg i gang med å bruke OnStar?

Når du kjøper en bil utstyrt med OnStar, må du registrere og aktivere OnStar for at det skal fungere. Du vil motta en e-post fra Opel - bare klikk på linken for å fullføre aktiveringen. Hvis du har kjøpt en tidligere eid OnStar utstyrt bil, trykker du bare på serviceknappen for å snakke med en OnStar-rådgiver for å sette opp din egen OnStar-konto. Hvis du har andre spørsmål, trykker du enkelt på serviceknappen for å snakke med en OnStar-rådgiver.

 

Hvordan får jeg tilgang til OnStar-kontoen min?

Når kontoen er satt opp, vil du kunne få tilgang til OnStar-kontoen din via myOpel.

 

Er alle tjenester tilgjengelig på alle biler?

*Det er kanskje noen tjenester som ikke er tilgjengelige på enkelte bil-modeller, se "Modellspesifikasjoner" for flere detaljer

 

Kan jeg ha OnStar i min nåværende bil?

OnStar er kun tilgjengelig i Opels nye modeller og kan bestilles for de fleste MY17 biler. OnStar kan ikke ettermonteres på eksisterende biler.

 

Kan jeg få OnStar i andre bilmerker?

OnStar er en unik tjeneste som bare er tilgjengelig i Opel-biler

 

Hvordan kan jeg si opp abonnementet mitt?

Du kan slutte å motta OnStar-tjenester når som helst, selv om vi naturligvis ikke håper det er tilfelle. Du kan gå på nettet til din OnStar-konto og slette den, eller du kan trykke på OnStar-serviceknappen i bilen og snakke med en rådgiver som kan hjelpe deg.

 

Vil OnStar jobbe når jeg reiser utenlands?

Ja, OnStar-tjenester er tilgjengelige over hele Europa. Se listen over landene under «Hvordan skaffe seg OnStar» -delen som viser hvor OnStar-tjenester er tilgjengelig.

PRISER

Må jeg betale for OnStar-tjenestene?

Når du kjøper en bil med OnStar, må du registrere for OnStar-tjenester og da vil du aktivere din gratis 12 måneders prøveperiode (unntatt Wi-Fi datapakke ). Etter prøveperioden , må du abonnere på OnStar. Vennligst se "etter min prøveperiode " for mer informasjon.

 

Kan jeg prøve OnStar helt gratis?

Ja, for hver nye bil kjøpt med OnStar, vil det være en gratis 12 måneders prøveperiode av OnStar-tjenester.

 

Når vil min 12 måneders prøveperiode for OnStar-tjenester starte?

Din 12 måneders gratis prøveperiode starter ved bilens registreringsdato, samme dag som nyebilgarantien din.

 

Hvor mye vil OnStar koste etter de første 12 månedene?

Etter ett års gratis prøveperiode, vil en videreføring av abonnementet til OnStar være mot en kostnad. Abonnementprisen for 1 år med OnStar-tjenester koster 1095 kr.

 

Hvor mye koster det å ringe OnStar fra bilen?

Du kan ta kontakt med OnStar så ofte som du ønsker. Det er ingen ekstra kostnader ved å ringe dit gjentatte ganger fra bilen.

 

Når du kjører i et annet land, vil OnStar belaste meg med ekstra kostnader når du ringer en OnStar rådgiver?

Når du er i bilen, vil du ikke bli belastet når du kontakter en rådgiver gjennom OnStar-systemet.

ETTER PRØVEPERIODEN

Hvordan kjøper jeg tjenester og data etter den kostnadsfrie prøveperioden er over?

Gå til "Min OnStar" seksjonen for mer informasjon.

DATA PERSONVERN

Hvilke (personlig) data deles med OnStar, og for hvilke formål?

OnStar vil bare samle inn personopplysninger for å identifisere deg eller for å kunne tilby deg tjenestene du abonnerer på.

 

Kan jeg forhindre OnStar fra å bruke mine data?

OnStar vil ikke videresende data til noen tredjepart uten ditt samtykke.

 

Hva med at OnStar kan spore meg og vite hvor jeg befinner meg?

OnStar sporer deg ikke. Du er i kontroll over når OnStar skal bruker din posisjon. Privat-knappen lar deg skjule din posisjon til enhver tid. Hvis du ombestemmer deg, kan du trykke på privat-knappen igjen for å avsløre din posisjon for OnStar. Det er kun i nødstilfeller at dette vil bli overstyrt, for å beskytte ditt liv.

 

Hvilke data samles inn?

OnStar samler bare data som du deler med oss, for å kunne tilby OnStar-tjenestene du abonnerer på. Kundeinformasjon - som navn, adresse, e-post samles inn, i tillegg til sikkerhetsinformasjon som PIN og kontakinfo til evt. pårørende (i tilfelle du ønsker vi skal kontakte noen hvis du havner i en nødsituasjon). Kjøretøydata samles også inn for å for eksempel kunne gi deg: kilometerteller , kjørelengde , dekktrykk, olje-liv, drivstoffnivå og diagnostikk. Data om plassering av bilen sin samles også inn - for å kunne gi nedlasting av destinasjon, assistanse ved stjålt bil og info til eventuelle nødetater.

Kan jeg bestemme hvilke data som samles inn?

Ja, du kan. Vi vil be deg om å gi noe grunnleggende kundeinformasjon når du registrerer deg, slik at vi lovlig kan levere OnStar-tjenester. Du ønsker kanskje å dele flere data utover det, f.eks kontaktinfo til nærmeste pårørende i evt. nødstilfeller. Dette kan du dele direkte ved registrering eller på et senere tidspunkt om ønskelig.

 

Hvordan vet jeg hvilke data som samles inn av OnStar?

Når du registrerer deg for OnStar vil vi gi detaljert informasjon om hvilke data som samles inn, og hva det brukes til.

 

Hvordan vil disse dataene brukes?

All data OnStar samler inn, vil kun bli brukt for å kunne gi deg de tjenestene du abbonerer på. Vi vil aldri videresende data for bruk av en tredjepart, uten ditt samtykke

 

Blir dataene overført til andre land?

Alle OnStar-data vil bli lagret på våre servere i Tyskland, og vil forbli i Europa. Noe av den generelle kundedataen du har oppgitt kan, om nødvendig, bli overført via servere i USA, for eksempel for fakturering og betalingsbehandlingsformål. For detaljer vennligst se vår personvernerklæring.

SIKKERHET.

NØDSITUASJON

Hva om jeg trykker på den røde SOS-knappen utilsiktet?

Noen ganger kan dette skje, og det er ikke noe problem. Når du først er koblet til en OnStar-rådgiver vil vi bare sjekke om det er noe annet vi kan hjelpe med.

 

Hva skjer hvis jeg har en ulykke på et sted hvor det er dårlig mottak eller ingen mobildekning er tilgjengelig?

Onstar kommer med en kraftig antenne på taket, som gir et sterkere signal i forhold til mobiltelefonen din. Dette gjelder selv om du er i et område med dårlig dekning. Er det derimot ingen dekning tilgjengelige, vil OnStar-tjenester kanskje ikke være tilgjengelige.

 

Kan jeg bruke min egen veihjelp-leverandør via OnStar?

Med OnStar, gir vi våre kunder tilgang til et førsteklasses veihjelpssystem, Opel Assistanse. Vi er i stand til å gi opplysninger om bilen, og i visse tilfeller hvor du befinner deg. Vi kan for øyeblikket ikke tilby den samme tjenesten sammen med andre veihjelp-leverandører.

 

Hvordan fungerer Opel Assistanse?

OnStar gir Veihjelp-støtte. Dersom bilen din er innenfor dekningsperioden for Opel Assistanse (veihjelpsprogrammet til Opel), vil OnStar skaffe profesjonell bilberging direkte til din plassering. Hvis du er utenfor Opel dekningsperioden, vil bilbergingen være mot en kostnad.

 

Med hvilke kriser kan OnStar hjelpe meg?

OnStar kan hjelpe deg med alle tenkelige kriser i bilen. Enten du har en ulykke, et medisinsk nødstilfelle eller du ser en ulykke på veien som du ønsker å varsle til nødetatene. Bare trykk på den røde SOS-knappen, og vi kan hjelpe.

 

Er OnStar kun tilgjengelig i nødsituasjoner?

Nei, OnStar kan gi mange flere funksjoner enn hjelp i en nødssituasjon. Du kan ta kontakt med OnStar via den blå serviceknappen i bilen, eller  via myOpel appen. Hvis du trenger adressen til den nye restauranten, du ønsker å sjekke varsellampen på bilen din, eller hvis du har glemt å låse bilen - vi er der for å hjelpe deg 24/7, 365 dager i året.

 

Vil OnStar alltid fungere?

OnStar tjenester er avhengige av trådløse kommunikasjonsnett og satellitt posisjoneringssystemer. Den store antennen på taket som kommer med OnStar, gir et sterkere signal i forhold til en mobiltelefon, noe som bidrar til OnStar å holde bedre forbindelser til deg og bilen din. Dette gjelder også selv om du er i et område med dårlig mobildekning. I svært fjernliggende områder kan det være at OnStar-tjenestene ikke får inn signaler, noe som vil hindre dem fra å gjøre arbeidet sitt.

ASSISTANSE VED STJÅLET BIL

Hvem har tillatelse til å blokkere tenningen ved fjernstyring?

Når bilen har blitt rapportert som stjålet, kan en OnStar-rådgiver blokkere tenningen med fjernstyring, for å hindre at bilen starter på igjen.

TILKOBLET.

APP TILL SMARTTELEFON

For hvilke mobilenheter er myOpel-appen tilgjengelig?

myOpel-appen vil være tilgjengelig for Android og iOS mobilenheter.

 

Hvordan kan jeg laste ned og installere myOpel-appen?

myOpel-appen er tilgjengelig for nedlasting fra Google Play Store og Apple AppStore.

PERSONLIG ASSISTENT

HOTELLBESTILLING

Hva er forutsetningen for å bruke tjenesten?

Brukeren må være 18 år må ha et kredittkort.

 

Kan rådgiveren bestille hvilket som helst hotell?

Rådgiveren kan bestille hvert hotell som er inkludert i booking.com-databasen. Andre overnattingssteder kan ikke bookes, men rådgiveren kan laste ned en destinasjon på forespørsel.

 

Kan rådgiver bruke kredittkortinformasjonen som er lagret i OnStar-kontoen min?

Nei, kredittkortinformasjonen må sendes før hotellet kan bestilles.

 

Kan rådgiveren også kansellere bestillingen min?

Ja, rådgiveren kan kansellere reservasjonen. Rådgiveren vil da informere deg om eventuelle avbestillingsgebyrer.

 

Hvordan får jeg en bekreftelse for min bestilling eller avbestilling?

Rådgiveren vil sende deg en e-post med bestillingsbekreftelse fra booking.com. Hvis du kansellerer, vil du også motta en e-post fra OnStar. På forespørsel kan rådgiveren sende adressen til hotellet til ditt innebygde navigasjonssystem.

FINN PARKERING

Hvilke parkeringslokasjoner tilbyr tjenesten?

Tjenesten tilbyr garasjeparkering og gateparkering, hvis tilgjengelig. Generelt kan tjenesten gi informasjon om parkeringsplasser som er tilgjengelige i Parkopedia-databasen.

 

Kan rådgiveren også bestille en parkeringsplass for meg?

Nei, rådgiveren kan bare se etter parkeringsplasser og gi informasjon om priser, åpningstider eller om ledig plass er tilgjengelig. På forespørsel kan rådgiveren sende adressen til ditt innebyde navigasjonssystem.

 

Hva er forskjellen mellom den nye parkeringstjenesten og den som allerede eksisterer via POI-søk?

Din rådgiver vil bruke den nye parkeringstjenesten Parkopedia. Denne databasen gir tilleggsinformasjon som priser, åpningstider, spesialfunksjoner eller ledig plass hvis tilgjengelig.

BILDIAGNOSE

Jeg kan se et varsellys i bilen min. Kan OnStar hjelpe meg å forstå hva det betyr, og gi råd om nødvendige tiltak?

Ja. Du kan trykke på serviceknappen når som helst og en OnStar-rådgiver kan kjøre en grundig diagnostisk sjekk av bilens sentrale systemer, selv under kjøring.

NEDLASTING AV DESTINASJON

Min Opel er ikke utstyrt med et originalt navigasjonssystem, kan jeg fortsatt bruke nedlasting av destinasjon via OnStar?

Nei. Nedlasting av destinasjon krever et integrert Opel navigasjonssystem, og relevant kartdata.

 

Hvordan fungerer nedlasting av destinasjoner?

Trykk på serviceknappen og be om adressen til ønsket destinasjon. Rådgiveren sender adressen til det integrerte Navi-systemet. Etter rådgiveren avslutter samtalen, vil adressen være synlig på navigasjonssystemet. Velg den tilsendte adressen og systemet vise deg ruten.

Opel er ikke ansvarlig for å levere OnStar-tjenester. Disse tjenestene leveres av OnStar Europe Limited, et GM-selskap.